Debatt

Det rapporten om Oslo-skolen forteller

SKOLEFORSKNING Svein Sjøberg skriver 21. september om en «merkelig rapport om Oslo-skolen», og gjentar det meste i et nytt leserinnlegg torsdag 28. september. Vi lar Sjøbergs usakligheter og personkarakteristikker ligge, og nøyer oss med noen fakta:

Mye av rapporten bygger på en spørreundersøkelse til ledergruppene i 136 grunnskoler i Oslo. Av 367 ledere svarte 260 på ett eller flere av spørsmålene (71 prosent). Vi manglet kun svar på fire av skolene.

Et sentralt formål med undersøkelsen var å kartlegge hvor mye tid som ble benyttet til ulike typer tester og kartlegginger. Bakgrunnen for dette var en bekymring for at vel mye av undervisningstiden gikk med nettopp til dette. Obligatoriske tester og kartlegginger krever i gjennomsnitt over ti år på skolen mindre enn tre timer per år. Mange av testene er digitalisert, og sparer dermed lærerne for adskillig for- og etterarbeid.

Flere spørsmål i undersøkelsen kartlegger hvilken nytte lederne har av slik informasjon. Over 80 prosent av skolelederne oppgir at de «i høy grad» har nytte av skolens kartlegginger, de øvrige svarer «i noen grad». Praktisk talt alle mener at tester og kartlegginger har et passende omfang.

Rapporten omfatter også en replikasjon og reanalyse av SSBs undersøkelse av skolebidrag, målt ved nasjonale prøver. Som forskere synes vi det er artig hvis vi kan påvise at publiserte resultater ikke er holdbare når nye faktorer trekkes inn i analysen. Vi utvidet analysene ved blant annet å ta hensyn til innvandrerforeldrenes opprinnelsesland og innflytting fra andre kommuner. Dette påvirker resultatene lite. Som SSB finner vi at Oslo-skolen er blant de beste i landet.

Johan From

Professor, Handelshøyskolen BI

Rune Sørensen

Professor, Handelshøyskolen BI

Mer fra Debatt