00:05 - 15. mai 2020

Teater i lomma

Kilden teater har flyttet ungdomsforestillingen Culpa ut av skolegården og inn på Youtube. Det skaper en helt ny teateropplevelse.

20 minutter: I forestillingen Culpa veksler skuespillerne på å ha ordet i en strøm av tekst som stadig skifter tema. Det passer Youtube-formatet godt, skriver Morgenbladets anmelder. Foto: Heida Gudmundsdottir / Kilden

Kanskje var det nettopp en ungdomsforestilling som måtte til for at et norsk teater skulle klare å virkeliggjøre de kreative mulighetene som ligger i digitale plattformer. Slikt teater må aktivt tenke gjennom hvordan det henvender seg til publikum for å sikre relevansen for målgruppen. Vanligvis ville en forestilling som Culpa gått ubemerket for et voksent publikum, men i en situasjon hvor mange norske institusjonsteatre har permittert de ansatte og i høyden tilbudt strømming av tidligere forestillinger, er det verdt å få med seg når noen skaper en helt ny teateropplevelse.

Til ungdommen. Culpa– i unntakstilstand er en «spoken word»-forestilling med fire skuespillere, skrevet av slampoeten Taro Vestøl Cooper og regissert av Mine Nilay Yalcin, begge mest kjent for arbeid utenfor den etablerte teaterscenen og nettopp med ungdom. I forbindelse med 100- årsjubileet for Jens Bjørneboes fødsel, har prosjektet tatt utgangspunkt i forfatterens dikt «Mea Maxima Culpa», som handler om skylden vi deler for alt vi feier under teppet. Bjørneboes samfunnskritiske forfatterskap har alltid engasjert unge lesere, og Cooper og Yalcin har tatt diktet med på besøk i ungdomsklubber i Kristiansand og brukt reaksjonene som råmateriale for forestillingen.

Min erfaring med slampoesi og spoken word-sjangeren er stort sett begrenset til klipp delt i sosiale medier, hvor engasjerte, unge utøvere leverer rene ord for pengene, på rim, på en scene, eller fra en offentlig talerstol. Skuespillerne leverer teksten med litt av det samme inderlige uttrykket. Der annen samtidspoesi gjerne jobber med kompleksiteten i språket som skriftlige tradisjoner innbyr til, er slampoeter uforskammet direkte i sin henvendelse til publikum, et liveuttrykk inspirert av urban kultur og hiphop. Rim og rytmestrukturen i rap kommer tydelig frem i Culpa og gir dramaturgisk sett en fremdrift og energi som passer Youtube-formatet godt, og forestillingen er dessuten bare 20 minutter lang. De fire skuespillerne Ann Ingrid Fuglestveit, Jenny Ellegård, Kevin Mbugua og Fredrik Høstaaker veksler på å ha ordet i en strøm av tekst som stadig skifter tema og blir avbrutt av «reklamepauser» og beskjeder til publikum: «like» og «swipe», så generiske, men i vår tid plutselig så betydningsfulle ord. Innimellom plinger det inn kommentarer fra andre tilskuere, denne kvelden mest heiarop og tommel opp.

Annonse