00:00 - 01. februar 2019

Den gode nyheten: Kulturministeren har fått seg Spotify

… men norske musikere er blitt fattigere, mer kjønnsdelte og lyttes mindre til, ifølge ny rapport.

Fikk overrakt rapport: Kulturminister Trine Skei Grande.  Foto: Fredrik Hagen / NTB Scanpix

Torsdag ble rapporten «HVA NÅ – Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje» lagt frem og overrakt kulturminister Trine Skei Grande på BI i Oslo. Rapporten, som er laget av Center for Creative Industries(!) ved BI, kartlegger digitaliseringens økonomiske innvirkning på norsk musikkbransje.

Forskningsleder Irina Eidsvold Tøiens oppsummering var heller dyster:

Rapporten viser at selv om det totale musikkmarkedet i Norge har vokst betydelig, fra fem milliarder kroner i 2011 til nesten 7,6 milliarder kroner i 2017, så har rettighetshavernes andel blitt mindre. I perioden er den gått ned fra 39 til 33 prosent. Kaken har altså blitt større, men utøvende kunstnere og rettighetshavere får en mindre del av den.

Annonse