Annonse
00:00 - 16. mars 2018

Feminist, nazist, teatersjef

Et humoristisk hurtigtog av en forestilling om det begivenhetsrike livet til Det Norske Teaterets første kvinnelige teatersjef.

Oppmerksomhetsmagnet: Cally var en talentfull sanger som ublygt markerte scenen som sitt territorium. Det samme gjør hovedrolleinnehaver Ingeborg Sundrehagen Raustøl.
Annonse

Det finnes forestillinger som inspirerer en teaterkritiker til å småløpe hjem etter applausen for å skrive. Cally på Det Norske Teatret er en slik forestilling, men vel hjemme ved tastaturet møter inspirasjonen valgfriheten.

Skal man skrive om at forfatter og brageprisvinner Ruth Lillegraven debuterer som dramatiker? Eller om stykkets stjerne Cally Monrad (1879–1950), feminist, nazist og den første, og hittil eneste, kvinnelige teatersjefen på Det Norske Teatret? Eller kanskje om hvordan den stilsikre regien til Maren Bjørseth knytter sammen innhold og form, fiksjon og virkelighet, fortid og nåtid?

Etterligner en teaterscene. Jeg får starte med å beskrive scenerommet, så leseren får et inntrykk av det visuelle. Sentralt står et flygel og en overhead, og scenetepper i hvitt plastmateriale rammer inn rommet. Det syntetiske materialet ser ut som en moderne tolkning av teatertepper i rød fløyel. Det er som om scenografien til Katja Ebbel Frederiksen etterligner en teaterscene, noe som også underbygges av raden med grå, tomme plaststoler som står foran bakteppet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse