Annonse
00:00 - 14. desember 2018

Reisebrev fra Rojava

Når en tegneserieskaper vender tilbake fra krigsherjede IS-territorier, har han lært aller mest om vestlig avmaktsfølelse.

Annonse

Ingen sjanger har gjort mer for å legitimere tegneserien som uttrykksform enn den selvbiografiske reportasjen. Fra Art Spiegelmans banebrytende holocaustmemoar Maus og Joe Saccos tegnede journalistikk fra Balkan og Palestina til Marjane Satrapi og Riad Sattoufs oppvekstskildringer fra Midtøsten i Persepolis og Fremtidens araber, representerer subjektive dokumentarfortellinger i dag den viktigste inngangen til tegneseriemediet for voksne lesere.

Slike arbeider løsriver tegneseriens formspråk fra den typen lett, føljetongbasert underholdning som er opphav til brorparten av fordommene mot mediet, og bruker det til å gå løs på en materie selv den mest standhaftige kulturelitist kan respektere, nemlig virkeligheten.

Karikaturer. Dette gjelder også Kobane Calling, der den italienske tegneserieskaperen Michele Rech, alias Zerocalcare, skildrer sine reiser til tyrkisk, syrisk og irakisk Kurdistan i perioden da kampene mot IS var på sitt mest intense. I et landskap der de fleste tegneserieskapere etterstreber nøkternhet og formspråk som aktivt oppfordrer leseren til å reflektere over den visuelle fremstillingen av virkelige personer og begivenheter, skiller imidlertid Kobane Calling seg ut i kraft av sitt hektiske og karikerte uttrykk.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse