Annonse
00:00 - 25. august 2017

En sang for Utøya

Jan Kjærstad har skrevet en spenstig utforskning av rettstatens grenser, som samtidig er blitt en verdifull Oslo-roman.

Kunstnerisk utforskning: Jan Kjærstads Berge er en roman som bryter ned de fleste gjengse forestillinger om objektivitet i retten så vel som i mediedekningen av en stor kriminalsak. Foto: Tor G.Stenersen / Aftenposten / NTB Scanpix
Annonse

Krimromanen er ikke død, men for å komme seg opp av rennesteinen trenger den forfattere som bruker lupen til å utforske større, mer allmenne spørsmål, knuser det moralske kompasset og tør gå seg vill i gåten. Internasjonalt har for eksempel tyrkeren Orhan Pamuk, spanjolen Javier Marías, amerikaneren Thomas Pynchon og italieneren Umberto Eco gjentatte ganger tatt utgangspunkt i kriminalgåter for å skrive romaner med et mer omfattende nettverk av betydninger.

I Norge tar Jan Kjærstad med sin nye roman Berge nå opp igjen det kriminologiske sujettet fra Homo falsus. Eller det perfekte mord (1984) og Rand (1990), fortsatt forfatterens to fremste verk. Resultatet er Kjærstads mest relevante utgivelse på denne siden av Jonas Wergeland-trilogien (1993–1999), for øvrig et romanunivers som også hadde et mistenkelig dødsfall som sitt innledende big bang.

Berge er en roman som bryter ned de fleste gjengse forestillinger om objektivitet i retten så vel som i mediedekningen av en stor kriminalsak. I sum er den en kunstnerisk utforskning av det lov- og litteraturforskerne Johan Dragvoll, Bjørn C. Ekeland og Arild Linneberg har kalt «justismordets retorikk».

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.