Annonse
00:00 - 30. november 2018

– De læreplanene vi hadde, var ikke ideelle

I forslaget til ny læreplan for samfunnsfag nevnes hverken holocaust eller andre verdenskrig. Utvalgsleder Sten Ludvigsen er rimelig sikker på at elevene likevel vil lære om begge deler.

Moderne mann: Av alle kjerneelementene Ludvigsenutvalget vedtok, er Sten Ludvigsen selv mest fornøyd med programmeringens inntog i matematikken. På andre plass kommer sosiale medier som sjanger i norsken.
Annonse

– Hvordan kan det ha seg at holocaust og andre verdenskrig ikke nevnes eksplisitt i forslaget til ny læreplan? 

– I historiefaget kan man ha et mer overordnet tema som er knyttet til folkemord, og så vil man ha ulike typer av dem gjennom historien. Noen mener man skal gjøre det, mens andre sier at man vil ha helt konkrete hendelser inn i læreplanen. Dette er en evig diskusjon når man lager den type planer. Det er også viktig med aktualitet, sånn at de som ikke har levd et langt liv kan se at det som skjer i deres tid også er viktig og relevant. Så jeg mener at begge prinsippene kan brukes. Jeg er rimelig sikker på at man kommer til å jobbe med så sentrale historiske hendelser som holocaust. De som har ansvar for det, kommer sikkert til å ha det med i undervisningen. Mange av disse historiske hendelsene har en ny aktualitet i vår tid, og er en del av vår tids samfunnsutfordringer med polarisering mellom ulike grupper. Jeg ville ikke ha vært bekymret for det. Men jeg kan skjønne at noen er det, og vil påpeke at det er viktig, uavhengig av hvilket prinsipp man bruker når man skal lage en læreplan. Og det er viktig at diskusjonen kommer opp. 

– Men er det ikke litt skremmende at én av tre av europeere har liten eller ingen kjennskap til holocaust? 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse