00:00 - 24. juli 2020

Splitte fjell

 Jonas Dahlbergs kortfilm skaper en egen form for ettertanke.

Tankevekkende: Jonas Dahlbergs kortfilm Notes on a Memorial (2018). Foto: Stillbilde fra filmen

Jeg husker en av de mange nyhetssakene om Jonas Dahlbergs etter hvert svært omstridte Utøya-minnesmerke Memory Wound. Saken handlet om at noen hadde undersøkt bergartene som utgjorde Utøya, og konkludert med at det å skjære fjellet i to, slik Dahlbergs konkurransevinnende bidrag la opp til, ikke ville være mulig fordi fjellet var for porøst. Det var ett av mange kritiske oppslag om Dahlbergs verk, som sammen med søksmål fra beboere ved Tyrifjorden til slutt førte til at myndighetene skrotet hele bidraget. En skandaløs manøver.

Dahlbergs 30 minutter lange film om saken har en enkel, men forseggjort form. Store deler av filmen viser kart over Norge, Oslo og Utøya, mens Dahlbergs voiceover forteller om hvordan ideen til minnesmerket vokste frem. Blant annet beskriver han sitt første møte med Utøya, da han ble fraktet dit i buss, og opplevde en skuelysten stemning blant passasjerene. Det var dette skuelystne blikket mot Utøya – nysgjerrigheten i møte med terroren – Dahlberg ville til livs. Han ville skape et privat rom, der blikket vender innover.

Dahlberg påpeker selv ironien i at minnesmerket på mange måter likevel ble til gjennom all den negative oppmerksomheten. Han beskriver også indignasjonen han følte da han ble bedt om å gjøre minnesmerket «mindre brutalt»: «Det er jo hendelsen som er brutal», sier han.

Annonse