00:10 - 22. mai 2020

Ny kunst, ny kapital

Solveig Øvstebø starter sin første dag på jobb som direktør på Astrup Fearnley med å kunngjøre ny hovedsponsor og ønske om flere kvinner på programmet.

Fundraising på norsk: Solveig Øvstebø tiltrådte som sjef for Astrup Fearnley-museet onsdag denne uken. Hun legger bak seg stillingen som sjef for et av USAs mest anerkjente visningsrom, en jobb som gikk ut på å skaffe pengegaver i millionklassen fra rike filantroper. Det samme er hun allerede i gang med som sjef for museet på Tjuvholmen. Pressefoto: Thor Brødreskift / Astrup Fearnley

«Mye har vært vanskelig for Astrup Fearnley de siste årene.» Slik begynte Morgenbladets artikkel da Solveig Øvstebø ble kunngjort som ny direktør for det private museet på Tjuvholmen i desember i fjor. Da ansettelsen ble offentliggjort, hadde museet slitt med negative budsjetter siden 2012. Siden den gang har oljeselskapet Lundin forsvunnet som hovedsponsor, og koronapandemien har skylt bort publikum.

«Jeg er rett og slett ekstatisk begeistret», sa kritiker og redaktør i Billedkunst, Kjetil Røed, til Morgenbladet da det ble kjent at Øvstebø tar over for Gunnar Kvaran, som har ledet museet de siste 20 årene. Redaktør Jonas Ekeberg i kunstkritikk.no mente Øvstebø var «en av få norske kuratorer, kanskje den eneste» som kunne lede det privatfinansierte museet, og samtidig skape tillit hos aktørene på kunstscenen. Sånn har det fortsatt. Ikke én kritisk bemerkning har sett offentlighetens lys.

– Alle er ekstremt positive til deg, hvilket vil si at forventningene er på topp?

Annonse