Annonse
00:00 - 04. oktober 2019

Dataspill som slåss med seg selv

Etter seks år og 18 millioner kroner er dataspillet Mosaic ferdig. Det handler om å være et tannhjul i den senkapitalistiske datamaskinen. 

Digitalt skråblikk: Adrian Tingstad Husby er hjernen bak spillet Mosaic, bestående av tilsynelatende meningsløse arbeidsoppgaver utformet som et spill. – Det er kapitalismekritikk, og kritikk av noen av de globale systemene vi har endt opp med. 
Annonse

Det norske dataspillet Mosaic er nesten ferdig. Det skal bare oversettes til 24 språk først. Det forteller hoveddesigner og regissør Adrian Tingstad Husby.

Han sitter inne på et anonymt konferanserom i et brunt, intetsigende kontorbygg øst i Oslo sentrum. Her holder det lille spillselskapet Krillbite til, sammen med en håndfull andre små spillselskaper.

På laptopskjermen på bordet foran Husby vandrer en trist, digital skikkelse i hvit skjorte og slips gjennom et enormt kontorlandskap. Det er pulter med lysende skjermer så langt øyet kan se.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse