Annonse
09:17 - 11. desember 2018

Før verden legges øde

I kunsten kan miljøspørsmål behandles nøytralt eller engasjert – og begge deler skjer for tiden i Trondheim.

Ramlopelen: Fra gruven på Løkken Verk, 1930–1937. Del av historisk materiale knyttet til utstillingen Strømmer av følelser, kropper av malm, og tilhørende utstillingspublikasjon. Foto: Karl August Berg. Courtesy Orkla Industrimuseum
Annonse

På en skjerm i et utstillingsrom eksploderer et løvtre. Det skjer i sakte kino, slik at røyk og trefliser siger utover, et langsomt inferno. Eksplosjonen kan sees som et bilde på dagens verden, der vi seigpiner naturen til døde med voldsom kraft.

Videoarbeidet til Henrik Håkansson vises på en utstilling ved Trondheim Kunstmuseum kalt NATURvitenskap. Noen kvartaler unna har Kunsthall Trondheim en utstilling med beslektet tema, men en mer vidløftig tittel: Strømmer av følelser, kropper av malm. Der kunstmuseet behandler miljøspørsmål med en forskers nøytralitet, fokuserer kunsthallen på menneskers livsbetingelser og følelser for naturen. For å vekke politisk engasjement og motivere til handling fungerer siste tilnærming utvilsomt best.

Desinfisert. Videoen med løvtreet er del av en større installasjon kalt AUG. 11, 2012 The Symptoms of the Universe Studies (6 mi 29 sec). Den omfatter også et par raskere videoer, samt de fysiske restene av selve treet. Utover gulvet ligger store grener; oppfliset, brune og desinfiserte, siden museet ikke kunne ta sjansen på å slippe inn insekter, sopp og andre organismer fra det kompliserte økosystemet et gammelt tre er.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse