Annonse
00:00 - 02. november 2018

På tå hev

Med små fakter og store skuespillerprestasjoner gjør oppvekstdramaet Girl publikum delaktig i en ung transkvinnes indre kamp.

Overbevisende ballerina: Victor Polsters innsats i hovedrollen som unge Lara er helstøpt. Foto: Filmweb
Annonse

Lara er snart 16, og har nettopp begynt på en av Belgias fremste ballettskoler. Sammen med faren og lillebroren har hun flyttet til Antwerpen for å realisere drømmen om å bli ballerina, og i tillegg til de krevende studiene må hun ta fatt på arbeidet med å skaffe seg nye venner og skape seg et nytt liv. Dette er naturligvis utfordrende nok i seg selv, men i tillegg til alle de vanlige problemene tenåringer har å stri med, er Lara henvist til å gå gjennom ungdomsårene i en guttekropp hun aldri har følt seg hjemme i.

Det finnes dog lys i tunnelen. Lara har lenge gått på pubertetshemmende medisiner, og kort tid etter ankomsten i Antwerpen starter hun hormonbehandling med sikte på en kjønnsskifteoperasjon. Problemet er at det ikke går fort nok. Lara sliter med å se effekten av behandlingen, og slik tenåringer ofte gjør, innbiller hun seg at selv om pillene gir resultater for andre, så kommer de aldri til å fungere på henne.

Menneske mot biologi. Lukas Dhonts spillefilmdebut er et klassisk coming-of-age-drama, og ved å forankre Laras opplevelser i allmenne erfaringer av pubertet og kroppslig usikkerhet, trekker han umiddelbart publikum inn i hovedpersonens bitre og blodige kamp mot sin egen biologi. Den viktigste årsaken til at Girl er blitt en severdig film er likevel unge Victor Polster, som leverer en rolletolkning som er såpass bemerkelsesverdig helstøpt at det er vanskelig å akseptere at vi ser på en fiktiv figur.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»