Annonse
00:00 - 19. oktober 2018

Brus og katedral

I det stille er verdens største energidrikk blitt en maktfaktor i norsk kulturliv. Når Red Bull inviterer, stiller noen av landets mest respekterte musikere opp.

 

Frem i lyset: Siden 2011 har energidrikkprodusenten Red Bull vært involvert i norsk musikk, gjennom synlig og mindre synlig sponsing av artister, konsertscener og festivaler. Med Red Bull Music Festival har de tatt steget til å bli festivalarrangør selv.
Annonse

«Hele konseptet er dritbra. Jeg respekterer Red Bull og synes det er fett at jeg får spille her.»

I suite 1001 på toppen av Thon Hotel Opera tar Jakob Ogawa (21) seg en røyk på balkongen. Oslo-gutten Ogawa har på rekordtid gått fra å lage låter alene på gutterommet, til å få internasjonal oppmerksomhet for musikken sin, som er streamet flere titalls millioner ganger.

Han har nettopp spilt konsert her oppe, midt i stua til suiten. Bortsett fra et lite Red Bull-skilt plassert på den ene høyttaleren, og det faktum at alle i publikum hadde en Red Bull-basert Aperol Spritz i neven, var det lite på suite 1001 som minnet om et energidrikk-event. Til stede var et tyvetalls unge og påfallende hippe publikummere, samt minst fire Red Bull-fotografer.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse