00:00 - 28. september 2018

Hevnen er kitsch

En Vildanden-oppsetning det er umulig å være likegyldig til.

Foto: Odd Mehus / Den Nationale Scene

Den latvisk-amerikanske regissøren Yana Ross er ingen antydningens mester, men maler sin politiske Vildanden-oppsetning med brede penselstrøk. Rollen som Hedvig – den 14 år gamle jenta som heller vil ofre seg selv enn familiens villand – spilles av Anne Sofie Kvalvik, som har Downs syndrom. Castingvalget, forestillingens estetiske uttrykk og den overdådige avslutningen tvinger publikum til å måtte gjøre seg opp en mening.

Sorteringssamfunnet. I Teaterkjelleren på Den Nationale Scene vises Hedvigs ansikt på bakveggen samtidig som utrydningstruede dyrearter projiseres på sideveggene. Det er (over)tydelig at Ross kritiserer sorteringssamfunnet, men kritikkens innpakning pendler mellom vulgært effektmakeri og genial scenekunst.

Loftet der villanden bor er et eget utstillingsrom med utstoppede fugler og levende harer, og musikken spenner fra Lionel Richies «All Night Long» til sopransang av Maria Callas. Teksten er muntlig og hverdagslig, og scenene spinner ofte rundt karakterenes latterlige trekk. Særlig Hedvigs far Hjalmar – han som får livsløgn på resept – får gjennomgå.

Annonse