Annonse
00:00 - 20. oktober 2017

Verden lag for lag

Små skjermer kan skape store bilder. Prøv gjerne dette hjemme.

I samme hav: I Enrique Ramirez’ Sailors plasker fire utlendinger bosatt i Stavanger rundt i Nordsjøen. Begge foto: Oddbjørn Erland Aarstad
Annonse

En gang stiger kanskje havet så mye at Stavanger maritime museum blir et akvarium. Dette tenker jeg foran de store vinduene en høstnatt, mens vakre turkise og mørkeblå havbølger duver lydløst over glassflatene. Videoverket Water Will Be Here (2010), av Eric Corriel, er del av kunstfestivalen Screen City Biennial. Det kan oppleves både meditativt og beroligende, på tross av det truende budskapet.

Screen City-biennalen begynte beskjedent i 2013, men har allerede nådd et anselig omfang og ambisjonsnivå. Den er likevel en intim festival, som primært finner sted rundt havnen i Stavanger sentrum – på konserthuset og det maritime museet, i containere langs kaia, samt på Norges største veteranskip, MS Sandnes, med sine staselige 1950-tallsinteriører. Dette handler om bevegelige bilder i offentlig rom, men også om erobring av virtuelle arenaer, der film, lyd og arkitektur møter digitale plattformer. Årets tema er migrasjon i vid forstand, med uttrykk som spenner fra det poetiske til det mer hardtslående.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.