Annonse
00:00 - 15. september 2017

Kvinne under påvirkning

Carmen Villain inviterer til en fascinerende reise langs sjelens uendelige avenyer.

Gjør det selv: Enkeltkvinneforetaket Carmen Villain utgjør ut fra dette albumet å dømme et ensomt julebord. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Annonse

«Jeg vil male film slik man maler et lerret», var regissør Michelangelo Antonionis læresetning for sin første fargefilm, Il deserto rosso (1964). Gjennom den gulgrå røyken fra den petrokjemiske fabrikken i det industrielle Ravenna malte han også et av filmhistoriens mest enigmatiske psykologiske portretter, den stadig mer ensomme og mistilpassede Giuliana (spilt av Monica Vitti). En kvinne ute av stand til å finne sin plass, både i den moderne verden og i eget skinn. I fri drift fra de bleke omgivelsene, menneskene rundt henne og tiden hun eksisterer i. Filmen er, på flere måter enn én, like aktuell over femti år senere.

Med singelen «Red Desert» har Antonionis film fått sitt musikalske motstykke, i det som må være årets mest fengslende ballade. Og slik mesterregissøren gjorde det med et kamera, maler Carmen Villain fra en nyansert musikalsk palett. I gråtoner og dus pastell. Dynket i tilsynelatende endeløs klang er «Red Desert» lyden av bølgene som slår mot en tom og øde strand på en overskyet høstdag. Av golde og ubebodde landskap, både indre og ytre. Vakkert og ulmende. Et nærmest perfekt anslag for et album som, i all sin renskårenhet, likevel fremstår som en kompleks og ugjennomtrengelig vev av følelser og stemninger salige Vitti ville nikket gjenkjennende til.

 

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur