Annonse

Annonse

00:00 - 30. juni 2017

Et grepa kvinnfolk

Ny utstilling får frem Kitty L. Kiellands betydning for både kunsthistorien og samfunnsbyggingen.

Sommernatt: Sammen med flere kunstnerkollegaer tilbragte Kitty L. Kielland sommeren 1886 på Fleskum gård i Bærum, siden er «Fleskumsommeren» gjerne forbundet med starten på nyromantikken i Norge. Sommernatt (1886) er et av bildene Kielland hentet inspirasjon til på Fleskum.⇥Foto: Jacques Lathion / Nasjonalmuseet

Jeg vil heller at du skal være en lykkelig amatør enn en ulykkelig kunstner, sies det at konsul Jens Zetlitz Kielland formante sin datter Kitty, da hun for første gang luftet tanken om å studere kunst. Kitty L. Kielland (1843–1914) ble født i en tid hvor borgerskapets kvinner primært hadde to oppgaver, de skulle gifte seg, og de skulle få barn. Kitty gjorde ingen av delene. Hun valgte kunsten.

 

Jærmaleren. I dag er Kitty L. Kielland særlig kjent som jærmaleriets grunnlegger – den som oppdaget Jærens maleriske skjønnhet. Men før hun kom så langt, før hun kunne sette sin personlige signatur på noe som helst, måtte hun studere, og som alle norske kunstnerspirer på denne tiden reiste hun utenlands, først til Hans Gude i Düsseldorf, deretter videre til Paris, hvor hun blant annet gikk i lære hos Léon Pelouse. I Paris traff hun også Harriet Backer, som hun kom til å tilbringe det meste av sitt voksne liv sammen med.

Annonse