Annonse

Annonse

00:00 - 21. april 2017

Høytsvevende debut

Fire jazzstudenter baner veier for ny norsk pop- og soulmusikk. Velkommen.

Med overbevisende sjel: Rohey Taalah søker både innover og utover på debutalbumet med bandet Rohey. Fra venstre: Kristian Jacobsen, Rohey Taalah, Ivan Blomqvist og Henrik Lødøen. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard

Norge har vel ikke vært første stoppested for folk som vil oppleve ny og eksperimentell soulmusikk opp gjennom årene. Nåvel, det har kommet noen fengende greier fra Bernhofts loop-pedaler og Nosizwes siste album. Men hatter har ikke direkte fløyet av for grensesprengende komposisjoner innen sjangeren.

Siden Erykah Badu ruslet coolt inn på settet til talkshowet Planet Groove for tyve år siden, med sitt okerfargede hodeplagg og sin eteriske holdning, er merkelappene neo- og future soul blitt tillagt en haug artister som kom etter henne. I dag representerer sjangeren like mye en tilbakelent, men skarp måte å synge på som en rekke glatte, elektroniske komposisjoner bygget på grooves et sted mellom jazz, soul, R&B og hiphop.

Men så satt jeg der med haken langt nede på gulvet da stemmen til Rohey Taalah brøt gjennom Trondheim Jazzorkester og duoen Skrap i bestillingsverket Antropocen under forrige Molde-jazz. Blant femten musikere sto hun klar og stødig på scenen – med en ekspressiv stemme som ropte, sang og scattet seg over og under verket, og som låt både old school og flunkende ny på samme tid.

Når hun gir ut debutalbumet A Million Things sammen med bandet Rohey (som på arabisk betyr «min sjel»), rydder de opp der hvor mange andre såkalte nu jazz- og neo soul-prosjekter har gått feil her til lands.

Lese mer?

UKE
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse