Annonse
00:00 - 16. september 2016

Dyktige dystopier

Årets Høstutstilling går med flid mot undergangen.

Filtarbeider: Katalin Bobalys intrikate filtarbeider blander mønstre fra norsk og ungarsk folkekunst med figurer og landskap i en mer realistisk stil. Foto: Anu Vahtra
Annonse

Å skrive om Høstutstillingen er en øvelse i seleksjon, hvor det er fristende å begynne med det mest iøynefallende. Det kan være et oppslått telt med rosemalt innside (Johild Mæland), to liggende hester av sammenstiftet tre (Anna Widén), en deformert døråpning som henger slapp fra taket (Karin Blomgren), eller glasskopier av en gruppe gynekologverktøy fra David Cronenberg-filmen Dead Ringers (Anne Guro Larsmon).

De tre sistnevnte arbeidene er dessuten vinnere av hver sin pris som deles ut i forbindelse med utstillingen, noe som er interessant med tanke på hvor uvanlig beskjedent utvalget installasjonskunst er i år, særlig når det gjelder mer komplekse arbeider som overskrider kategorien enkeltskulptur. Dersom Høstutstillingen tar mål av seg til å vise en representativ bredde i samtidskunsten, slik juryen antyder i katalogen, kan dette betraktes som årets største ankepunkt. Og likevel går altså alle prisene (med logisk unntak for grafikkprisen) til tredimensjonale arbeider.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse