Annonse
00:00 - 16. september 2016

Dyktige dystopier

Årets Høstutstilling går med flid mot undergangen.

Filtarbeider: Katalin Bobalys intrikate filtarbeider blander mønstre fra norsk og ungarsk folkekunst med figurer og landskap i en mer realistisk stil. Foto: Anu Vahtra
Annonse

Å skrive om Høstutstillingen er en øvelse i seleksjon, hvor det er fristende å begynne med det mest iøynefallende. Det kan være et oppslått telt med rosemalt innside (Johild Mæland), to liggende hester av sammenstiftet tre (Anna Widén), en deformert døråpning som henger slapp fra taket (Karin Blomgren), eller glasskopier av en gruppe gynekologverktøy fra David Cronenberg-filmen Dead Ringers (Anne Guro Larsmon).

De tre sistnevnte arbeidene er dessuten vinnere av hver sin pris som deles ut i forbindelse med utstillingen, noe som er interessant med tanke på hvor uvanlig beskjedent utvalget installasjonskunst er i år, særlig når det gjelder mer komplekse arbeider som overskrider kategorien enkeltskulptur. Dersom Høstutstillingen tar mål av seg til å vise en representativ bredde i samtidskunsten, slik juryen antyder i katalogen, kan dette betraktes som årets største ankepunkt. Og likevel går altså alle prisene (med logisk unntak for grafikkprisen) til tredimensjonale arbeider.

 

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.