Annonse
10:44 - 23. august 2013

Kunsten å legitimere

Performancekunstneren Marina Abramovic er blitt et varemerke som brukes for å sikre renomméet til Christian Ringnes’ omstridte skupturpark.

Et produkt: Marina Abramovics skrik i Ekebergparken er ikke bare et performanceverk, men et produkt som bidrar til å sikre Christian Ringnes’ skulpturpark kunstnerisk status. Foto: Ole Berg-Rusten /NTB/Scanpix
Annonse

KOMMENTAR

Performance-kunstneren Marina Abramovic har gjennomført sitt «Skrik». 300 frivillige skrek forrige helg av sine fulle lungers kraft som del av en hyllest til Edvard Munchs 150-års jubileum. At stuntet i Ekebergparken etterlater en bitter ettersmak kommer ikke av at Abramovic er nok en kunstner som søker hul provokasjon, slik kunsthistoriker Tommy Sørbø skriver i den ironiske artikkelen «Min metode» i Aftenposten 15. august. Ei heller handler det om hvorvidt Edvard Munch malte sitt Skrik på nøyaktig den plassen i Ekebergparken hvor Abramovic har valgt å utføre sitt verk. Den bitre eimen som henger igjen i Ekebergåsen er heller et resultat av de stadig mer motsetningsfylte posisjonene kunstneren assosieres med.

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Mer fra Kultur

Magnus er et forbilledlig kompakt stykke norsk tv-komikk.