10:46 - 13. mai 2020

En helt vanlig dag i NRK P2

Vi setter pris på Brochmanns innlegg. For vi må kontinuerlig diskutere: Er tilbudet det riktige?

For en allmennkringkaster er det – også for en kanal som NRK P2 – viktig å treffe med innholdet, skriver Ole Jan Larsen og Marius Hoel. Her: NRK Radiohuset på Marienlyst i Oslo. Foto:  Svein Nordrum / Samfoto / NTB scanpix

Slarv med kjendiser har invadert norske medier – og nå også NRK P2 , skriver Morgenbladets Gaute Brochmann. Han tar utgangspunkt i sendeskjemaet fra torsdag 30. april. Denne dagen møter han Bjarte Hjelmeland i Drivkraft og hører om nye serier fra Netflix i Kulturstripa. Brochmann kritiserer både tilbudet i NRK P2 og programmene fra NRKs kulturavdeling.

Brochmanns harde dom er: I P2s nye programprofil står det ingenting på spill. Det er enkelt å skru radioen på, men enda enklere å slå den av, siden programmene aldri handler om noe egentlig viktig.

La oss bruke samme grep som Brochmann, og ta utgangspunkt i dagen i dag, torsdag 7. mai 2020. Hva har vært tilbudet til lytterne?

Vi startet som vanlig med Nyhetsmorgen, som er programmet som samler flest lyttere på kanalen. Et bredt spekter av saker hver eneste dag, inkludert kulturnyheter, utenriks og Politisk kvarter. Deretter overtok Ekko. Stikkord for noen av sakene denne dagen: Bør vi slå opp med engelsk fotball? Slaget om fiskekvotene. Hvordan var det for jødene å komme hjem etter krigen? I Drivkraft var dagens gjest kajakkpadleren Eirik Verås Larsen. Et timelangt og grundig portrett med en av våre store idrettshelter.

I Kulturstripa var tegneserieskaper Anders Kvammen gjest. Han er i dag en av våre suksessfulle tegneserieskapere. Musikkjournalist Arne Berg møtte artist Luke Elliot, og vi fikk tips om podkaster som er verdt å høre på.

Studio 2 hadde blant annet dette på menyen: De siste årene har vi sett stadige eksempler på russisk aggresjon overfor Norge. Ny bok forsøker å forklare hva russerne vil med oss. Christer Strømholm var en av Skandinavias viktigste fotografer. Han utdannet også norske fotografer ved sin helt unike fotoskole. For første gang blir en hel roman lansert som føljetong på Instagram. Studio 2 har lest boken. Den amerikanske utenriksministeren hevder han har «enorme bevis» for at koronaviruset kom fra kinesisk laboratorium. Studio 2 tegner et portrett av Mike Pompeo. Med freden i 1945 kom jubelen, men også behovet for hevn. De som hadde sveket skulle nå få svi. I Dagsnytt 18 kunne man høre om styresmaktenes vilje til gjenåpningen av samfunnet etter nedstengning på grunn av pandemien, med pressekonferanse og kommentatorer i studio.

NRK P2 er en aktuell kultur- og samfunnskanal. Det er miksen av innhold gjennom dagen som utgjør helheten. Nyheter, debatt og aktuelle kultur- og samfunnsprogrammer er grovt sett miksen på en hverdag.

Brochmann vil ikke ha slarv med kjendiser, men ønsker å lære noe nytt når han skrur på NRK P2. Han mener at programmer som Drivkraft «…høres ut som en alminnelig Senkveld-sending på TV2». Drivkraft byr på fordypende intervjuer med en person i en time. En tredel av gjestene i programmet er ikke kjent utenfor sitt eget fagfelt. Det gir lytterne mulighet til å bli kjent med gjesten ved å snakke grundig om det viktigste prosjektet i livet til vedkommende. Denne ukens gjester har vært Toril Mentzoni som jobber for å ta vare på humlene og biene, tirsdag var det operasanger Lise Davidsen, onsdag fungerende assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad og i dag altså Eirik Verås Larsen.

Kritikken er altså at Drivkraft knapt er et kulturprogram, og at det er så lite motstand og kritisk tilnærming fra programlederen, at det havner i underholdningsboksen sammen med Lindmo og Farmen kjendis, ifølge Brochmann. Det er vi uenige i.

Oppdraget til Drivkraft er å løfte frem et bredt spekter av sterke stemmer i vår samtid, både kunstnere, samfunnsaktører, toppidrettsutøvere og næringslivsledere, for å fortelle om det de brenner for og hvordan de havnet der de er i dag. Tilbakemeldinger fra lytterne viser at dette oppleves som lærerikt og inspirerende. Derfor er programmet en viktig del av NRK P2.

I Kulturstripa er fokus populærkultur. I programmet møter lytterne musikere, forfattere, filmskapere, komikere og folk som driver med andre uttrykk. I tillegg får lytterne tips og inspirasjon til å sjekke kulturtilbud som redaksjonen anbefaler. Dette er altså et underholdende P2-program om breddekultur. Brochmann skriver: «Et tradisjonelt P2-program skal være litt tungt å skru på – fordi det krever noe av deg som lytter. Og det skal være vanskelig å slå av – fordi det hensetter deg i en situasjon der du lærer noe, får endret perspektivene dine eller blir utfordret. Som jo er selve poenget med kultur.»

Nei, ønsket er ikke at folk skal vegre seg for å skru på NRK P2 – målet er å utfordre lytterne og utforske temaer som inspirerer til å engasjere seg i samfunnet. Det gjør vi også når vi dekker populærkultur og når vi inviterer gjester til Drivkraft. I tillegg har vi en rekke kulturprogrammer som Åpen bok, Verdibørsen, Språkteigen og spesialprogrammer om musikk i helgene.

NRK P2 er en unik kanal, med verbalradio til lytterne hele dagen. Vi setter pris på Brochmanns innlegg. For vi må kontinuerlig diskutere: Er tilbudet det riktige? Er vi gode nok? Når vi ut til lytterne med innholdet? Brochmann mener at det er mye vi burde vært bedre på: «Kunst og teater, vitenskap og akademia burde blomstret her.»

NRK P2 er i kontinuerlig utvikling i et medielandskap som endrer seg raskt. For en allmennkringkaster er det – også for en kanal som NRK P2 – viktig å treffe med innholdet. Den viktigste dreiningen de siste årene er altså en tydeligere verbalprofil og færre spesialprogrammer til fordel for større flater som Nyhetsmorgen, Ekko og Studio 2. Målet er å lage aktuelt kultur- og samfunnsinnhold som gir lytterne energi og lyst til å delta i samfunnet.

Ole Jan Larsen

Marius Hoel

 

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 50 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse

«Bombasterier, postmodernistisk forhold til sannhet og verbale trylletriks.»
«Hele Norge har fått syn for sagn om hvordan kapital kan kjøpe innflytelse.»