Annonse
09:42 - 13. november 2018

Vestens ubotelige ensomhet

Hyllands bokhylle: Westernromanen for dem som ikke trodde de var så glad i westernromaner. 

Øde canyon: Hernán Diaz’ roman handler dypest sett om ensomhet og kommunikasjon. Bildet er en skisse av maleren Thomas Eakins, cirka 1887. Foto: Album / NTB scanpix
Annonse

Det er ikke alltid de største vinner. Ukjente Hernán Diaz vant riktignok ikke, men han kom på pallen: I vår ble det kunngjort at Diaz’ debutroman In the Distance, utgitt på et lite forlag, var én av tre som var nominert til Pulitzerprisen for fiksjonslitteratur.

Etter å ha lest forhåndsomtalen ble jeg nysgjerrig på boken til tross for, ikke på grunn av. Svenske utvandrere til USA var godt dekket i de åtte bindene av Mobergs Utvandrerne, og westernlitteratur hadde aldri vært min greie, som det heter. Til forskjell fra brutter’n kom jeg aldri i mål med Morgan Kane, og jeg utviklet ikke noe inderlig forhold til cowboyhatter, lisseslips, Bud Spencer eller John Wayne. Men sjangeren har utviklet seg. Av Brokeback Mountain lærte vi at en del cowboyer var homofile, og Django Unchained minnet om at ganske mange av dem også var svarte. Dette sa Kjell Hallbing aldri noe om.

Handlingen i Diaz’ bok finner sted noen år før borgerkrigen, altså før den korte, hektiske perioden med kvegflytting og migrasjon vestover som bidro til å skape den rike, og historisk misvisende, populærkulturen omkring cowboyen som kulturelt ikon i deler av det amerikanske samfunnet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse