Annonse
00:00 - 26. januar 2018

Det store eksperimentet

Italias største parti foran det avgjørende valget om noen uker kaller seg en ny giv for demokratiet. Men er skapt av et kommersielt selskap.

Frontfiguren og bakmannen: Mens komikeren Beppe Grillo (bildet) har vært Femstjernesbevegelsens karismatiske frontfigur, var IT-mannen Gianroberto Casaleggio hjernen bak. Bildet er fra femstjernernes partikongress i Rimini, 23. september 2017.
Annonse

Året var 1998. Google var en ett år gammel nyskapning, mens hverken Facebook eller Twitter var påtenkt. På et kontor hos IT-firmaet Webegg i Nord-Italia drev den middelaldrende mellomlederen Gianroberto Casaleggio med utvikling av løsninger for kunder som ville «gjøre noe på internett». Et av forsøkene han holdt på med sammen med en håndfull yngre assistenter, tok utgangspunkt i intranett-diskusjonsforaene en del selskaper hadde begynt med. Casaleggio, en eksentrisk science fiction-entusiast med langt, krøllete hår og John Lennon-briller, hadde en idé om hvordan man kunne forme debattene som foregikk på det enkle nettet. Han testet ut forskjellige måter å forme meningsdannelsen på ved å legge inn argumenter og motargumenter under forskjellige navn, etter bestemte mønstre. Når han oppnådde det han ville, snakket han om «konsensus-snøskred». «Det dreide seg om forsøk på å forstå hvilke metoder som er mest effektive for å manipulere meninger og skape enighet, med diskusjoner som tilsynelatende var demokratiske», har en av de unge assistentene som var med på forsøket, senere forklart.

Det er forfatteren og journalisten Jacopo Iacoboni som forteller denne historien i boken L’esperimento, «Eksperimentet», som kom ut for to uker siden. Når jeg møter ham på en tradisjonsrik kafé i Torino for å høre mer, er det fordi historien om mellomlederens intranett-forsøk på mange måter kan sees som begynnelsen på det som skulle bli et av Europas mest særegne politiske partier – den italienske Femstjernersbevegelsen. Ved valget for fem år siden braste partiet inn i den italienske politiske virkeligheten med så stor kraft at mange etablerte politikere fortsatt ikke riktig har kommet over sjokket. En fjerdedel av velgerne stemte på nykommerne, anført av komikeren Beppe Grillo. Grillo selv mente landet måtte ta konsekvensene av revolusjonen som hadde funnet sted, og ba de andre politikerne om å «komme ut av parlamentsbygningen med hendene over hodet». Valgkampen, som Grillo hadde døpt «Tsunami tour», var kronet med et resultat ingen hadde sett for seg. Kanskje bortsett fra den eksentriske, tause mannen med intranett-eksperimentene.

– Nøkkelen til å forstå Femstjernersbevegelsen er ikke Beppe Grillo, sier Jacopo Iacoboni. For mens komikeren har vært bevegelsens karismatiske frontfigur, var det Gianroberto Casaleggio som var hjernen bak. Etter erfaringene fra Webegg, startet han selskapet Casaleggio Associati, der han jobbet videre med nettets sosiale og politiske potensial. Det var her planene for det virkelig store eksperimentet ble lagt.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Aktuelt