Annonse
00:00 - 15. november 2019

Demokratisk ustyrt: Fastlands-Norges største byggeprosjekt noensinne

Nav-skandalen undergraver tilliten til det offentlige Norge. Det samme gjør prosessen rundt hovedstadens sykehusfusjon, skriver Rune Slagstad.

En norsk institusjon: Er Ullevål for gammelt til å drive moderne sykehusdrift? Her fra akuttmottaket en snøtung novemberuke.
Annonse

Fusjonen i 2009 av hovedstadens offentlige sykehus (Rikshospitalet, Radiumhospitalet, Ullevål og Aker) til ett sykehus, Oslo universitetssykehus (OUS), var forutsatt å være selvfinansierende. Ti år senere har fusjonen fått en kostnadsramme på mer enn 50 milliarder kroner. Jeg har fulgt dette utrolige prosjektet tett gjennom hele denne perioden. Mitt første OUS-innlegg var foredraget «Det åpne samfunn og de skjulte strateger» på Juristenes fagdager i Oslo i oktober 2011, mitt siste er boken Spillet om Ullevål sykehus, som utkommer på Pax i disse dager. Min interesse i saken har vært som historisk orientert samfunnsforsker, eller for å si det medisinsk-sosiologisk: en form for samtidsdiagnose. OUS- debatten eksploderte i 2019, da det gikk opp for både den ene og den andre at helseminister Høie ville nedlegge Ullevål sykehus, et av Nord-Europas fremste akuttsykehus, som ifølge Gjørv-kommisjonen etter 22. juli-massakren leverte «kirurgi i verdensklasse».

1. Fusjonismen, med dens vekt på stordriftsfordeler («stort er godt») var lenge en av Aps spesialiteter, som nå er blitt en av Høyres fanesaker.

Min inngang til OUS-striden gikk via et annet fusjonsprosjekt: Etableringen av nytt nasjonalmuseum på Vestbanen med fraflytting av Kunstindustrimuseet og Nasjonalgalleriet, begge spesialtegnet for sine formål, og nå også med en uviss skjebne for Arkitekturmuseet, tegnet av C. H. Grosch og Sverre Fehn og åpnet i 2008. Museumsfusjonen som hadde minimal støtte i fagmiljøet, var utpønsket av en avdelingsdirektør i Kulturdepartementet og effektuert av skiftende regjeringskonstellasjoner. Da prosjektet omsider nådde offentligheten, var det i realiteten allerede avgjort. I 2009 ble nybygget på Vestbanen ifølge kulturminister Trond Giske angitt å ha en prislapp på 3,5 milliarder kroner, i 2019 har beløpet steget til vel 6 milliarder. Fusjonen har ikke vært en sak for Stortinget etter at den passerte der i 2003.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Jeg ser behov for å korrigere de groveste misforståelsene om statens eierutøvelse.»
«Arbeidslivet trenger tilstedeværelsen av mennesker som av og til trenger litt ekstra støtte.»
«Denne forestillingen om at en minoritet forstiller seg, er avgjørende, og farlig.»
«Større studier er i gang og vil muligens føre til godkjennelse av MDMA i 2021.»
«Myndighetene må legge til rette for at utenlandske studenter kan forfølge karrieremuligheter i Norge.»