Annonse
00:00 - 24. august 2018

«Syklister har nå fått fri tilgang til å sykle hvor de vil, hvordan de vil»

Oslo-boer Ingunn Sakshaug setter foten ned og står på den.

Råsyklister: Morgenbladets fotoreportasje fra 2016 viste en ukultur blant syklister i Stenersgata i Oslo. Her sykles det på rødt non stop. Arkivfoto: Christian Belgaux
Annonse

midt i debatten

Ingunn Sakshaug

Beboer i Oslo og daglig leder av Tumlare AS. Styremedlem i Ruseløkka/Skillebekk beboerforening.Har fått mange reaksjoner på sine innlegg i Aftenposten og Vårt Oslo om fotgjengernes problemer i en by med stadig flere syklister.

– Du har skrevet kritisk innlegg om syklister i Aftenposten og Vårt Oslo. Hva reagerer du på?

– Når jeg går til jobb, opplever jeg at det å være fotgjenger i Oslo er blitt mer utfordrende. Det er mange syklister i bybildet, og mange som ikke forholder seg til trafikkreglene. Jeg har opplevde dette selv, vi diskuterer det i kantinen på jobb og ellers.

– Du skriver: «Det har aldri vært så farlig å bevege seg i byens gater til fots som nå». Sykkelen er «det fremkomstmiddelet som forårsaker størst irritasjon og sinne blant byens beboere».

– Biler kjører etter skilting og trafikklys, men syklistene velger å være litt bilist, litt syklist og litt fotgjenger ut ifra hva som passer dem. Det gjør det uoversiktlig. Både for oss voksne, og spesielt barn, som er lært opp til å stå og vente på grønt. Nå kan det plutselig komme en syklist som sykler på rødt.

– Jeg siterer videre: «Syklister har nå fått fri tilgang til å sykle hvor de vil, hvordan de vil. Enveiskjørte gater, rødt lys, fortau … det spiller ingen rolle. Er du på sykkel, er det fritt frem.»

– Det er satt opp mange skilt i bybildet der det står «unntatt sykkel». I en enveiskjørt gate har man vært vant til å se etter biler fra en bestemt retning, og har sett seg om til den siden, men nå kan det plutselig komme en syklist en annen vei. Det er jo ikke nødvendigvis slik at man har oppdaget at gaten nå har fått et «unntatt sykkel»-skilt.

– Og nå vil du ha en holdningskampanje?

– I skolen er det jo sykkelopplæring, man tar sykkelsertifikat på barneskolen. Men mange har gått ut av skolen for lenge siden. De har kanskje kjøpt el-sykkel som går fortere enn vanlig, og sjonglerer etter hvilke regler som passer dem best. Det er viktig at syklistene tar ansvaret sitt og oppfører seg i bybildet.

– Det har vært antydet på Twitter at du har en skjult agenda, siden du jobber i et firma som kjører gjestene sine i buss?

– Det er bare tull. For oss i reiselivsbransjen er det bare positivt at folk sykler.

– Det er en lang tradisjon av illsinte leserbrev i Aftenposten mot sykling og syklister. Hvordan er det å inngå i dette?

– Jeg er ikke imot sykling, og jeg har ingenting imot syklister. Jeg vil bare at folk skal tenke over hvordan de oppfører seg. Det er ikke alle som kan raskt hoppe til side, eller klare å orientere seg i bybildet som fotgjenger. Man må ta hensyn.

– Hva med den andre siden av saken? Jeg sykler litt selv og opplever noen ganger å bli påkjørt av fotgjengere som kommer i full fart?

– Jeg vet ikke hvordan dette oppleves, men jeg har sett mange kommentarer om at fotgjengere går med hodet ned i en mobiltelefon og ikke ser seg for. Alle må ta hensyn, alle plikter å ha blikket rettet opp, men den mykeste trafikanten er jo fotgjengeren.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.