Annonse
10:33 - 11. oktober 2012

La det swinge skikkelig

Hva er poenget med å popularisere hvis det ikke blir populært?

Popforskning: Er Forsker Grand Prix underholdende nok? spør Jo Røislien. June Forsberg (bildet) var en av deltagerne i FGP 2012. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk/Scanpix
Annonse

KRONIKK

Under Forskningsdagene i September ble Forsker grand prix (FGP) avholdt for tredje gang. FGP er en forskningsformidlingskonkurranse for unge forskere i regi av Forskningsrådet. De konkurrerende forskerne får hver fire minutter til å presentere sin egen forskning foran et publikum, og på slutten av kvelden kåres en vinner. Et slags forskningsformidlings-Idol, altså. Forskningsrådet sier de arrangerer FGP av to grunner: For at forskerne skal få formidlet funnene sine til en større og bredere gruppe enn vanlig og for at de unge forskerne som deltar skal få opplæring i formidling. To fluer i en smekk, altså. Lykkes arrangørene med det?

 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Utover sorgen og ubehaget føler jeg også på en genuin forbløffelse.»
«Kanskje det hadde gjort seg med litt større oppmerksomhet i klasserommet?»
«Problemet er større enn som så, og heller ikke særnorsk.»
«At klassiske kunstnere selger så godt er mer en myte enn en realitet.»