00:00 - 19. februar 2016

Ingenting er som en god apokalypse

Emily St. John Mandel interesserer seg ikke nok for sjangeren hun skriver i.

Katastrofe: Kanadiske Emily St. John Mandel utsetter menneskeheten for et nær utslettende influensavirus i romanen «Fordi overlevelse ikke er nok». Foto: Dese’Rae L. Stage

I likhet med sin mer berømte samlending, Margaret Atwood, er kanadiske Emily St. John Mandel skeptisk til betegnelsen science fiction. Selv om de begge har skrevet om verden etter utslettende katastrofer, Atwood i sin «Oryx og Crake»-trilogi og Mandel i den nyoversatte Fordi overlevelse ikke er nok, føler de ikke noe direkte slektskap med sine kolleger i den underkjente sjangeren.

Som sf-dronningen Ursula K. Le Guin har påpekt overfor Atwood, må avstangstagenen skyldes mangelfull forståelse for den spekulative tradisjonens veldige muligheter til å underliggjøre det vante og plante friske spørsmål i leserne. Og ser vi på Mandels gjennombruddsroman, blir det åpenbart at dens betydelige kvaliteter og dens mest påtagelige svakhet best lar seg forstå i lys av sjangerens særtrekk.

 

Annonse