Annonse
09:31 - 02. mai 2014

Mellom far og staten

Yahya Hassans «sterke historie» får størst kraft der språket hans er mest litterært.

Farsoppgjør: Yahya Hassan skriver jeg-figuren inn i en lang tragedietradisjon – halvt tragisk helt, halvt slave av sin klasse. Foto: Vegard Grøtt/NTB Scanpix
Annonse

ANMELDELSE

«Forvorpne! Tør du gå i rette med din far?» Kanskje er det litteraturhistoriens aller eldste fars­trette som utspiller seg i Sofokles Antigone. Sønnen vinner intet gehør for at faren skal skåne hans kommende hustru; hun har trosset hans forbud, og tragediens fullbyrdelse blir fatal. Tradisjonelt rommer farsoppgjøret et slikt oppgjør med samfunnet, med de rådende verdiene, normene – med loven.

YAHYA HASSAN trer dermed inn i en gammel familie; også i den danske diktsamlingen fremtrer kritikken av samfunnsordninger, klasseskiller og religion i høy grad gjennom en farsrelasjon. Dikterjeget vokser opp med en voldelig far og en kuet mor, han blir kriminell, doper seg, havner på ungdomsanstalter – og så forvandler han seg til dansk dikter, skriver sitt liv i rasende versaler. Forløpet tør være kjent, ikke minst klinger Karl Ove Knausgårds farstragedie og P. O. Enquists brudd med familiereligionen med her. Men til forskjell fra andre nordiske kolleger rømmer Yahya Hassans jeg-figur fra samfunnets laveste kår.

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.