09:40 - 13. juni 2014

Delingens apostel

Nettmediet BuzzFeed er blitt en konkurrent til de største mediene ved å blande reklame, tull og seriøs journalistikk. Men de vil ikke mene noe om kontroversielle temaer.

Summemaskin: – Våre skribenter er besatt av hvor mye sakene deres blir delt, sier Doree Shafrir, redaktør i nettmediet BuzzFeed. Med sine quizer og lister er BuzzFeed blitt nettstedet med sakene som oftest deles i sosiale medier. I 2012 begynte de å satse på nyheter og lange reportasjer, men de sliter med å få delt journalistikken. Foto: Christina Ulriksen

Det var som når foreldrene dine snakker om noe de selv ikke forstår, sier Doree Shafrir, redaktør i nettmediet BuzzFeed.

15. mai publiserte BuzzFeed nyheten om en intern rapport fra The New York Times hvor den tradisjonsrike avisen erkjenner at den har store problemer med å takle overgangen til en digital tidsalder.

I rapporten fremstilles nettopp BuzzFeed som avisens kanskje største konkurrent, selv om forfatterne av rapporten ikke nøler med å latterliggjøre BuzzFeeds innhold som platt. Rapporten signaliserte et vannskille, mener Shafrir.

Annonse