Annonse
09:40 - 13. juni 2014

Delingens apostel

Nettmediet BuzzFeed er blitt en konkurrent til de største mediene ved å blande reklame, tull og seriøs journalistikk. Men de vil ikke mene noe om kontroversielle temaer.

Summemaskin: – Våre skribenter er besatt av hvor mye sakene deres blir delt, sier Doree Shafrir, redaktør i nettmediet BuzzFeed. Med sine quizer og lister er BuzzFeed blitt nettstedet med sakene som oftest deles i sosiale medier. I 2012 begynte de å satse på nyheter og lange reportasjer, men de sliter med å få delt journalistikken. Foto: Christina Ulriksen
Annonse

Det var som når foreldrene dine snakker om noe de selv ikke forstår, sier Doree Shafrir, redaktør i nettmediet BuzzFeed.

15. mai publiserte BuzzFeed nyheten om en intern rapport fra The New York Times hvor den tradisjonsrike avisen erkjenner at den har store problemer med å takle overgangen til en digital tidsalder.

I rapporten fremstilles nettopp BuzzFeed som avisens kanskje største konkurrent, selv om forfatterne av rapporten ikke nøler med å latterliggjøre BuzzFeeds innhold som platt. Rapporten signaliserte et vannskille, mener Shafrir.

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse