Annonse
14:59 - 14. november 2013

Innenfra og ut

Vigdis Hjorth er ferdig med selvbiografi som vågestykke, med seksualitet som eksistensiell kategori og med forholdet til far og mor. Nå gjenstår resten av verden.

Annonse

Den som vil studere hvordan et forfatterskap endrer karakter i offentligheten, vil finne et rikt studieobjekt i omtaler av Vigdis Hjorth. Der komikeren Kristopher Schau i 2001 – med den nonsjalanse som baserer seg på en viss kulturell selvfølgelighet – kunne inkorporere lesning av Hjorths bøker i sitt prosjekt Forfall, er hun i 2013 lest og diskutert i alle litterære medier, og er med samme kulturelle selvfølgelighet tatt for gitt som litteraturkritisk referanse. Nå kommer Hjorth med essaysamlingen Fryd og fare. Essay om diktning og eksistens, der hun skriver om forfattere fra Virginia Woolf til Bertolt Brecht, fra Knut Hamsun til Witold Gombrowicz og Tove Ditlevsen.

– Du har utgitt mange romaner, men bare én artikkelsamling tidligere. Hvorfor essay nå?

– Det er nok fordi det gjennom årene er blitt en del foredrag og artikler. Noen av dem er bare for anledningen, men det er jo også ting man blir fornøyd med – eller kunne blitt fornøyd med. Å tenke på det som en utgivelse har også vært en drivkraft til å jobbe videre med stoffet. Så lærer man jo også noe om seg selv ved å se sammenhenger i det en skriver om andres litteratur.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.