Annonse

Annonse

00:00 - 17. mars 2017

Flyktningenes varme spor

Gjennom Richard Mosses kamera ser vi flyktningkrisen med nye øyne.

Incoming vises på Barbican Centre i London til 23. april, og er tilgjengelig i bokform fra forlaget Mack. Foto: Richard Mosse

Fotografiet har historisk sett stått sentralt i å humanisere krig og elendighet. Men nå, med tusenvis av bilder rasende forbi netthinnen hver dag, trengs det drastiske midler for å trenge igjennom. Den irske fotografen Richard Mosse gjorde seg bemerket da han fotograferte borgerkrigen i Kongo med infrarød film, produsert for forsvaret, som omgjorde kamuflasje og det grønne landskapet i Kongo til rosa sukkerspinn. I sitt nye prosjekt Incoming bryter Mosse igjen ned krigsfotografiet og setter spørsmålstegn ved mediets evne til å fange menneskelig nød på en dekkende måte. De siste to årene har han fotografert og filmet den globale flyktningkrisen og krigen i Syria med et kamera som registrerer varme i stedet for lys. Kameraet er produsert av et firma som til vanlig lager droner og missiler, og brukes i forlengelse av disse våpen- og overvåkningssystemene av blant annet EUs grensekontroll Frontex. Siden kameraet plukker opp varme, forsvinner hudfargen og øynene blir til sorte, rare hull. Flyktningene fremstår som zombier, identitetsløse biologiske spor – tall og statistikk. Ved å dra dehumaniseringen av flyktningene til sitt ytterste punkt, bruker Mosse myndighetenes teknologi mot oss selv og slik blir det et overveldende vakkert, humanistisk portrett, hvor man sitter igjen med en følelse av avmakt, sympati og ikke minst medskyldighet.

Annonse