00:00 - 06. januar 2017

Parallelle verdensbilder

Edmund Clark viser frem skjulte sider ved krigen mot terror.

Irregulær bortføring: Utstillingen War of Terror vises frem til 28. august på Imperial War Museum i London. Fra boken Negative Publicity: Artefacts of Extraordinary Rendition (Aperture). Foto: Edmund Clark med tillatelse fra Flowers Gallery, London og New York

Når man kommer inn i den britiske fotografen Edmund Clarks nye utstilling, blir man møtt av tekster i stedet for fotografier. «2003 En gigantisk sort statue høyre arm rettet mot skyene ansiktet tildekket av stoff med hvite stjerner på blå bakgrunn og røde og hvite striper mens to menn med hjelmer kledd i brunt og grønt klatrer en metallrampe knytter kjetting og tau rundt halsen på den» og «2001 sort røyk fra et høyt tårn sett fra andre siden av veien og skyskrapere dens tvilling til venstre etterlatt intakt og et fly lett på skrå sort silhuett mot den blå himmelen». Bildene disse tekstplakatene fremkaller i vår bevissthet, danner bakgrunnen for utstillingen War of Terror, hvor Clark forsøker å vise nettopp dette – det skjulte.

Vi får se bilder av fangeleiren i Guantanamo, et hus i Storbritannia som ble brukt til å holde en terrormistenkt i varetekt, brev til fanger, et fengsel i Libya. På bildet over ser vi noe helt annet – et innendørs svømmebasseng på Mallorca. I januar 2004 ble dette hotellet brukt i forbindelse med såkalt extraordinary rendition – et program startet av George W. Bush i etterkant av angrepene 11. september, hvor en rekke mennesker forsvant inn i et nettverk av skjulte, irregulære fengsler. Slike bilder av tilsynelatende ikke-steder får ny valør av beskrivelsene – de viser et system som er rett foran nesen på allmennheten.