Enveisbillett til Bloksberg

<b>Jenta i røyken: </b>Hedvig Mollestad og hennes trio sveiper innom bredbeint stonerrock og utagerende frirock i en eim av slangeskinnsboots og twang. Foto: Julia Naglestad
Jenta i røyken: Hedvig Mollestad og hennes trio sveiper innom bredbeint stonerrock og utagerende frirock i en eim av slangeskinnsboots og twang. Foto: Julia Naglestad

Hedvig Mollestad Thomassen er bredbeint rocke­gitarist med sopelime.

Jeg vil tørre å påstå at det norske musikkmiljøet er i en særposisjon på kloden. Jeg vil videre påstå at den viktigste grunnen er musikere utdannet ved norske musikkinstitusjoners jazzlinjer de siste tyve årene. Mange av disse har inntatt fremtredende posisjoner i så vel blues, rock og avantgarde som i popbransjen. Tre-fire år på en musikerutdanning setter sine spor. Tydeligst manifesterer de seg i ytre ting som stort teknisk overskudd, og en klar profesjonalitet i holdningen til virket som musiker. Dette er i og for seg kanskje ikke så enestående.  

Historiens omkved forteller at norske jazzutdanninger legger mindre vekt på forstavelsen jazz og mer på musiker, slik at studentene går ut med en bent fram sjangerfri horisont. Når de så tar med seg denne seriøsiteten over i andre sjangre, kanskje gir blanke i sjangrene overhodet og bare gir seg hen til sine innerste musikalske impulser, da gir det seg uttrykk i et musikkmiljø med framifrå instrumentalister og en sterk tilbøyelighet til sjangeranarkisme. Blant de sterkeste kortene i denne kategorien finner vi Morten Qvenild, Jørgen Munkeby, Ståle Storløkken, Torstein Lofthus og gjengen i P3-favorittene Highasakite. Og gitarist Hedvig Mollestad Thomassen.

 

Hele denne artikkelen kan du lese i papiravisen, eller ved å opprette et nettabonnement på Morgenbladet.no.

Du kan kjøpe Morgenbladet som e-avis her for kr 35,-.

Er du abonnent? Logg inn for å lese resten av artikkelen
Logg inn med e-postadresse og kundenummer