En sirkel av løgn

<b>Kulturelt problem:</B> Halfdan Bleken har jobbet som musikkjournalist i 18 år i NRK P2s klassiske musikkavdeling. I åtte av dem ledet han programmet Blindebukk, men fikk etter hvert betenkeligheter med konseptet. Bleken sammenligner eksperter på klassisk musikk med vinsnobber og kritiserer bransjen for en ukultur hvor både musikken og publikum taper. Foto: Siv Dolmen
Kulturelt problem: Halfdan Bleken har jobbet som musikkjournalist i 18 år i NRK P2s klassiske musikkavdeling. I åtte av dem ledet han programmet Blindebukk, men fikk etter hvert betenkeligheter med konseptet. Bleken sammenligner eksperter på klassisk musikk med vinsnobber og kritiserer bransjen for en ukultur hvor både musikken og publikum taper. Foto: Siv Dolmen

Lytterne lures til å tro at forskjellene innen klassisk musikk er viktige, mens de i realiteten er minimale, sier NRK-journalist Halfdan Bleken.

Har du noen gang hørt et klassisk musikkstykke i to versjoner, og tenkt: «Jeg hører ikke forskjell»? På dirigentene, klangen, tempoet, solistene eller stemningen? I så fall befinner du deg høyst sannsynlig utenfor det klassiske musikklivet. For dem som er innenfor, er alt åpenbart. Men hvor store er egentlig disse åpenbare forskjellene? NRK-journalist Halfdan Bleken har syv års klassisk musikkutdannelse, og flere års yrkesaktiv praksis som fløytist bak seg.

– Forskjellene mellom de kjente dirigentene er i virkeligheten minimale. Og de forskjellene som finnes, er betydningsløse, sier han.

 

Slit. Han har jobbet som musikk-journalist i 18 år i NRK P2s klassiske musikkavdeling. I åtte av dem ledet han programmet Blindebukk, nå jobber han i programmet Ekko.

– I Blindebukk skulle man vurdere klassiske musikkstykker opp mot hverandre, forteller Bleken.

Hele NRK-arkivet, som består av masse plateinnspillinger fra langt tilbake i tid og frem til i dag, var grunnlaget for diskusjonsprogrammet.

– Det er sjokkerende hvor trang den klassiske musikktradisjonen er. Og for et slit det var å finne innspillinger som hadde noen signifikante forskjeller i seg, forskjeller som betyr noe kunstnerisk, sier han.

Gjestene i programmet var fremtredende musikere, dirigenter og kritikere. Norske, og noen utenlandske. Gjestene visste ikke hvem som spilte og dirigerte verkene de hørte. Det var blindlytting.

– Det viste seg at det var ekstremt vanskelig for gjestene å sette fingeren på hva som var det spesielle med en innspilling, hvor lett de hadde for å forveksle ting.

Kom med et eksempel.

Hele denne artikkelen kan du lese i papiravisen, eller ved å opprette et nettabonnement på Morgenbladet.no.

Du kan kjøpe Morgenbladet som e-avis her for kr 39,-.

Er du abonnent? Logg inn for å lese resten av artikkelen
Logg inn med e-postadresse og kundenummer