Annonse
04:00 - 16. desember 2005

Proffe prosenter

Ikke løp og kjøp! sa kulturministeren nettopp til norske medieeiere. Han vil endre eierskapsloven før de kjøpekåte rekker å handle. Det er fornuftig.

Annonse

Vår forrige regjering gjorde det mulig for et mediekonsern å eie opptil 40 prosent av dagspressens samlede nasjonale opplag. Tilsvarende gjaldt for de samlede seertall for fjernsyn og for de samlede lyttertall for radio. Nå foreslår Trond Giske at eierskaps-begrensningene igjen senkes til 33 prosent.

I Schibsted renner krokodilletårene. I Mediebedriftenes Landsforening lufter man sin skuffelse. Og refrenget er det velkjente: Det er helt unødvendig med en innstramming. Norske medie-eiere er profesjonelle. De er snarere garantister for redaksjonell frihet og mediemangfold enn noen trussel. Den redaksjonelle integriteten i norske medier har aldri vært sterkere enn i dag, heter det fra Schibsted-konsernets kontorer.

Og norske medieeiere er profesjonelle. De har et greit rulleblad. De vedkjenner seg sine forpliktelser i forhold til Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse