Annonse

Annonse

11:57 - 17. april 2015

Kartet etter terrenget

I MARGENEndelig er konsulent­rapporten klar: Slik skal norske tv-stasjoner ta opp konkurransen mot Netflix.

Vår tid krever synergier, og få steder er dette mer tydelig enn i kultursektoren. Små nisjer er vel og bra, men skal nisjene være rustet for å møte presset fra internasjonal konkurranse, må de konsolideres. Til større nisjer.

Seertallene stuper for de tradisjonelle tv-formatene, mens folk strømmer til for å strømme noen få vinner-serier. Norsk tv har alltid mye å lære av de store suksessene i utlandet. Se bare på hvilken suksess KLM fikk ved å kopiere Monty Python-sketsjer! Problemet er at den norske befolkningen ikke lenger lar seg imponere av kopier. Nå kan folket engelsk, og de har Netflix og Popcorn Time. Vi kommer ingen vei med kopiering. Løsningen er fusjon. En rekke konkrete, robuste konsepter skal nå prøvefilmes.

Breaking Luksusfellen: En tillitsvekkende privatøkonom og kjemiker møter folk på konkursens rand. Han lærer dem å lage metamfetamin.

HER !

Annonse