01:00 - 24. april 2015

Europas svar

BÅTFLYKTNINGER Etter tidenes verste drukningstragedie i Middelhavet erklærer Europa krig mot menneskesmuglerne. En godt koordinert asylpolitikk derimot, blir for drastisk.

Tragedie: En av svært få overlevende etter forliset 19. april kommer i land i Catania, Italia. Foto: Tullio M. Puglia/Getty Images

Da en båt sank utenfor Lampedusa 3. oktober 2013, var tidenes største flyktningtragedie i Middelhavet så langt et faktum. Nesten 400 mennesker omkom, og den internasjonale oppmerksomheten var enorm. «Ingenting kan noen gang bli det samme etter dette», sa Laura Boldrini, presidenten for det italienske underhuset. Og noe ble endret: Italienske myndigheter opprettet Mare Nostrum, en såkalt search and rescue-operasjon som kostet 9,3 millioner euro i måneden å drive. Mer enn 100 000 mennesker ble reddet så lenge operasjonen varte. Det var et godt svar, en imponerende italiensk innsats i en sak som er hele Europas ansvar, men det kunne ikke vare. Ikke bare på grunn av prislappen, selv om det var det statsminister Matteo Renzi la vekt på da han avviklet operasjonen i fjor høst. Frykten for at Mare Nostrum var blitt en pull factor, en oppfordring til å sette ut fra den nordafrikanske kysten, hadde festet seg i flere europeiske land, ikke minst i Storbritannia, der statsminister David Cameron var blant de mest aktive i arbeidet mot å la Mare Nostrum fortsette. Da Europa kom opp med et alternativ, kalt Triton, var det grensekontroll som var mandatet, ikke redningsoperasjoner utenfor italiensk farvann. Budsjettet var en tredjedel av Mare Nostrum. Det, mente kritikerne, var som å be om flere tragedier.

 

Det var en presis spådom. Dødstallene i Middelhavet har hundredoblet seg hittil i år sammenlignet med i fjor. Det finnes andre årsaker til det enn nedleggelsen av Mare Nostrum, men det var likevel bemerkelsesverdig å se uttalelsene fra Matteo Renzi etter at mer enn 900 mennesker druknet i forrige uke. «De som sier dette handler om Mare Nostrum, aner ikke hva de snakker om», sa Renzi. Det var jo et skip klar til en redningsaksjon rett ved siden av båten da den sank. Flere skip hadde ikke hjulpet.

Annonse