05:14 - 20. juni 2014

Verdenssensasjon på tv2

HYLLEST TIL DEN UKJENTE SMOOTHIE

Etter VM-kampen Brasil-Mexico tirsdag ble det opplyst på TV 2 at «sendingen presenteres av fruktsmoothie fra McDonald’s». Interessant, interessant. En smoothie presenterer en fotballkamp. Hvordan kunne smoothien gjøre dette? Det er vanskelig å se for seg at smoothien presenterte kampen som en totalt ubevisst handling. Vi vet at verbet «presentere» innebærer aktivitet. Smoothien må altså ha tatt aktivt grep, gått inn og presentert kampen. Hva kan vi slutte av det? Smoothien må ha bevissthet. Den har tatt et valg, den vet hva den gjør, den er ved sine fulle fem når den presenterer kampen. Smoothien har tenkt over saken, den har vurdert frem og tilbake, og kommet frem til at ja, Brasil–Mexico er en kamp som jeg, fruktsmoothien fra McDonald’s, ønsker å presentere.

Var seerne klar over dette? Var de klar over hvilken prestasjon de bevitnet idet smoothien, denne rennende substansen most sammen av ulike typer frukt, oversteg sine naturlige forutsetninger, på vei til noe som for andre ville fortone seg enkelt, ja, banalt, nemlig å presentere en kamp på tv? Og ikke hvilken som helst kamp. Brasil–Mexico, to offensivt anlagte lag, attpåtil på førstnevntes hjemmearena.

Annonse