Annonse
10:40 - 04. juli 2014

Jihadistenes statskanal

Isil-krigerne er best på sosiale medier. Twitter er deres viktigste propagandavåpen.

Norsk frontfigur: Bastian Vasques fra Skien har hovedrollen i Isils ferske propagandafilm «The End of Sykes-Picot». Foto: Youtube
Annonse

Den siste uken har terrorgruppen Den islamske staten Irak og Syria (Isil) bedrevet rebranding av aller mest effektive sort. Søndag, på den første dagen av ramadan, kunngjorde Isil at gruppen oppretter et kalifat, en klassisk islamsk idealstat, med gruppens leder Abu Bakr al-Baghdadi som kalif. Samtidig proklamerte Isil at gruppen skifter både flagg og navn: Heretter heter de bare Den islamske staten.

Nyheten om opprettelsen av kalifatet ble først postet på Isils offisielle Twitter-profil, i form av en lydfil på arabisk. Kort tid etter ble en skriftlig arabisk versjon gjort tilgjengelig, før de tyske, engelske og russiske oversettelsene tikket inn. Snart kom gratulasjonene, under hashtaggen #caliphaterestored.

Samme dag ble en glattprodusert 15 minutter lang propagandavideo, «The End of Sykes-Picot», spredt i sosiale medier, med norsk-chilenske Bastian Vasques i hovedrollen. Tittelen spiller på avtalen som ble inngått i 1916 mellom Frankrike, Storbritannia og Russland, om hvordan Det osmanske riket skulle deles etter andre verdenskrig.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse