Annonse
14:27 - 19. september 2014

«Denne utstillingen er presentert av…»

Slike beskjeder ønsker regjeringen at du skal se flere av ved norske museer i tiden fremover. Det er behov for en etikkoppdatering, mener museene selv.

Sponset: Oljeutstillingen på Teknisk Museum i Oslo er flunkende ny. En liten plakat ved inngangen viser at den er betalt for av bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass. Nå ønsker Norges museumsforbund tydeligere etiske retningslinjer for forholdet mellom museum og sponsor. Foto: Ellen Lande Gossner
Annonse

Oljeutstillingen på Norsk Teknisk Museum i Oslo gir følelsen av å være i et borerør: Veggene er svarte, med utskårne trerenner som binder rommene sammen. Bor og plattformmodeller står utstilt side om side med tekstplakater om oljehistorien, boreteknikker og miljøkonsekvenser. Utstillingen åpnet i mars og ser nesten futuristisk ut. Barna som vandrer inn her, spørres da også «Nordsjøturnus, noe for deg?» – mens det rett ved siden av fortelles om klimaendringene.

En helt vanlig hverdagsformiddag er det stille i utstillingen. En gjeng unger tropper inn i salen, men vandrer pent, to og to, videre til et av de andre rommene. På vei forbi passerer de plakaten som introduserer utstillingen: «Olje og gass». Og om du ser etter, kan du nederst på skiltet se logoene til Shell, Statoil, Exxon, BP og en rekke andre oljeselskaper. Utstillingen er nemlig sponset av Norsk olje og gass, oljebransjens interesseorganisasjon.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse