Annonse
09:09 - 13. desember 2013

– Skolen forsterker sosiale forskjeller

Elevers leseferdigheter skapes hjemme, ikke på skolen, kommer det frem i en ny doktorgrad.

Vaskekjerring: Elever med mindre utviklet språkforståelse oppfatter gjerne Et dukkehjem slik at Nora (her i Liv Ullmanns skikkelse) går fordi hun er lei av å passe barn og vaske hus. Foto: BJØRN ASLAKSEN / NTB Scanpix
Annonse

Forrige uke kom resultatene fra skoleundersøkelsen PISA. Den viser at norske elever holder seg på et jevnt og middels nivå i lesing, sett i europeisk sammenheng. Det er imidlertid stort spenn mellom de beste og de dårligste elevene.

Hva som faktisk gjør noen elever til bedre lesere enn andre, er ikke kvantitative tester som PISA like gode til å si noe om. Derfor har nybakt doktorand Dag Skarstein undersøkt hva som faktisk er forskjellen på en god og en dårlig leser i norsk videregående skole.

Han mener svaret er å finne i forklaringer vi ikke liker i sosialdemokratiske Norge: Det handler om hvor du kommer fra.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse