Annonse
04:54 - 03. mai 2013

Mer kommersialisering, mer næringsretting

– I dag går det altfor mye penger inn i forskning som vi ikke får noe igjen for i form av næringsutvikling, sier Erna Solberg. Alle de fire borgerlige partiene ønsker tettere samarbeid mellom næringslivet og akademia.

Borgerlig samling: Erna Solberg stiller spørsmål ved desentraliseringen innen norsk akademia: – Vi vil være tøffere overfor forskning som ikke holder høy nok kvalitet, sier Høyre-lederen. Foto: Siv Dolmen
Annonse

Coca Cola og Disney er blant de største kundene til en ny type konsulentselskaper som er i rask vekst i USA. Disse selskapene har spesialisert seg på antropologiske metoder, og mange av de ansatte har doktorgrad. ReD Associates nettopp har gjennomført et større forskningsprosjekt for Absolut Vodka med deltakende observasjon og seks timer lange dybdeintervjuer.

«McKinsey og Boston Consulting Group gir deg harde fakta, tallenes tale, … men ReD gir en dypere forståelse av kundene og sosiale dynamikker», forteller Maxime Kouchnir, distributør for Absolut Vodka, til magasinet the Atlantic. Han fortsetter: «Når alt kommer til alt, vi produserer sprit, men det vi selger er en opplevelse.» Microsoft, General Motors og Dell har gått et skritt videre og opprettet egne avdelinger som driver denne typen forskning. Samarbeidet mellom næringslivet og akademia i USA går begge veier. Universitetene stimuleres til å produsere forskning som egner seg for kommersialisering, og bedriftene er ivrige på å hente inn folk, metoder og ny kunnskap fra akademia. Hvordan vil relasjonen mellom de to sektorene bli i Norge dersom vi får et regjeringsskifte?

 

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse