Annonse
04:00 - 10. juni 2011

Ikke en bil i sikte

I Colombias hovedstad Bogotá har mer sykling bidratt til færre mord og færre drepte i trafikken.

Svever gjennom byen: I Colombias hovedstad Bogotá stenges de største veiene for biler hver søndag i sykkelnettverket Ciclovia.
Annonse

Det er søndag, og jeg tråkker oppover Carrera 15 i det nordlige Bogotá. Ikke en bil er i sikte, men derimot syklister på alle kanter. Vi sykler på Ciclovia, et nettverk av gater på rundt 120 kilometer som hver søndag mellom klokken 7 og 14 stenges av for biler.

Å sykle på en vei uten biler gir en sterk frihetsfølelse. Ciclovia startet i det små for 35 år siden, og har spredd seg til andre byer i Colombia, samt til USA. Bogotás rolle som sykkelby par excellence ble manifestert sent på 1990-tallet, under daværende ordfører Enrique Peñalosa. Han erklærte krig mot bilen, videreutviklet Ciclovia og bygde 300–400 kilometer med ciclorutas – et nettverk av sykkelruter. I tillegg innførte han bilfri dag og etablerte pico y placa, en ordning som gir Bogotás bilister lov til å kjøre kun tre av fem ukedager. I morgen, mandag, må for eksempel alle med bilnummer som slutter på 9,0,1 eller 2, bruke bena eller bussen til jobb.

– På begynnelsen av 1990-tallet mente innbyggerne byen var en katastrofe, og de ventet ikke annet enn at det ville bli verre, uttaler Peñalosa, ordfører til 2001, og i dag en internasjonalt anerkjent ekspert på urban utvikling.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse