Annonse
04:00 - 28. januar 2011

Død over smilefjesene

Før forsto vi om et budskap var humoristisk ment. Nå trenger vi bruksanvisning.

Illustrasjon Marvin Halleraker, www.marvin.no
Annonse

5. januar gjorde Aftenposten et forsiktig forsøk på å problematisere at også offentlige etater begynner å bruke smilefjes – riktig nok foreløpig kun i sosiale medier. Utgangspunktet var at Lånekassen hadde besvart en henvendelse på Twitter slik: «Hei, skal videreformidle tilbakemeldingen din til kundesenteret. Ha en riktig god jul :)»

Begrunnelsen fra Lånekassens kommunikasjonssjef Astrid Mjærum lød: «Vi skal fremstå vennlige, og på Twitter er det ikke plass til å uttrykke vennligheten med ord. Derfor bruker vi smilefjes.»

Hvilket må bety at Lånekassen var redd for at ønsket om en god jul kunne bli oppfattet negativt.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Aktuelt