Annonse
04:00 - 28. januar 2011

Død over smilefjesene

Før forsto vi om et budskap var humoristisk ment. Nå trenger vi bruksanvisning.

Illustrasjon Marvin Halleraker, www.marvin.no
Annonse

5. januar gjorde Aftenposten et forsiktig forsøk på å problematisere at også offentlige etater begynner å bruke smilefjes – riktig nok foreløpig kun i sosiale medier. Utgangspunktet var at Lånekassen hadde besvart en henvendelse på Twitter slik: «Hei, skal videreformidle tilbakemeldingen din til kundesenteret. Ha en riktig god jul :)»

Begrunnelsen fra Lånekassens kommunikasjonssjef Astrid Mjærum lød: «Vi skal fremstå vennlige, og på Twitter er det ikke plass til å uttrykke vennligheten med ord. Derfor bruker vi smilefjes.»

Hvilket må bety at Lånekassen var redd for at ønsket om en god jul kunne bli oppfattet negativt.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hver dag kappes det en bit av demokratiet.»