Annonse
09:01 - 08. juni 2018

Spis deg til bedre ereksjon

ARGUMENT: Ereksjonsproblemer er et sårt tema for mange menn, men bør tas på alvor, siden de er assosiert med mange forskjellige sykdommer. En endring i kostholdet kan være løsningen på problemet for mange.

Foto: Michael Dodge/Getty Images)
Annonse

Argument er et prisvinnende, tverrfaglig og tverrpolitisk studenttidsskrift med bred profil. Tidsskriftet består av fire seksjoner: Samfunn, tema, kultur og naturvitenskap. Vi senker terskelen for å ytre seg og gjør kunnskap underholdende. Våre redaksjoner består av studenter og unge forskere i Oslo. 

Denne artikkelen er hentet fra en av samarbeidspartnerne i Morgenbladets tidsskriftportal. Se mer fra norske tidsskrift i PORTALEN

Erektil dysfunksjon er i dag mye mer enn bare et tabu. En vedvarende manglende evne til reisning av penis berører millioner av menn på verdensbasis, og er i mange tilfeller et varselsignal fra kroppen om at noe er galt. Statistikk fra Reseptregisteret viser at omsetningen av potensmidler i Norge har økt voldsomt de siste årene. Medikamenter som Viagra og Cialis ble i 2004 brukt av 56 000 menn, og i 2016 lå antall brukere på 94 000 – nesten en fordobling på 12 år. Denne utviklingen behøver ikke å fortsette.

Årsakene til erektil dysfunksjon kan være både kroppslige eller psykologiske, og bør ideelt sett utredes i samspill med en lege. En studie utført i Østfold fant at hele 33 prosent av 1182 menn over 40 år hadde moderat eller fullstendig ereksjonssvikt. Studien ble utført i 2001, men det er ingen grunn til å tro at det er færre som sliter med problemet i dag. Om du holder det for deg selv og håper det vil løse seg til slutt, kan dette vise seg å være en dum idé. Problemer med ereksjon kan nemlig være tegn på utvikling av fremtidig sykdom som diabetes eller hjertesykdom.


Kaos i blodet

Et sunt kosthold inneholder masse frukt og grønnsaker. Et dårlig kosthold gjør ikke det, og kan derfor være med på å skape betennelsestilstander i kroppen din. Dette vil igjen kunne gjøre skade på blodårene og føre til redusert blodtilførsel til kroppens organer. Blodårene som går inn til penis har omtrent halvparten så stor diameter som blodårene som forsyner hjertet med blod, og derfor vil en ikke-fungerende penis ofte være et varselsignal om at du har større problemer i vente.


Spis bort sykdommer

Erektil dysfunksjon er også assosiert med livsstilsrelaterte sykdommer eller tilstander som allerede har utviklet seg. Felles for disse er at de kan påvirkes av livsstilen vår, og her spiller maten du spiser en sentral rolle. Et sunt kosthold kan faktisk ha mye bedre effekt enn mange medisiner, enten det er snakk om høyt blodtrykk, høye kolesterolverdier, enkelte sykdommer i sentralnervesystemet, hormonelle forstyrrelser, overvekt, depresjon eller metabolsk syndrom.

Indirekte vil dermed kostholdet kunne løse ereksjonsproblemene, og flere studier har vist at livsstilsendringer hvor man spiser et plantebasert kosthold har ført til forbedringer i erektil dysfunksjon hos menn. Regelmessig fysisk aktivitet hjelper også.


Penis vil ha sunn mat

Det kan være fristende å starte med potenspiller i stedet for å endre livsstilen, siden disse kan gi stor effekt på kort tid. Dette kan være løsningen hvis du har en sterkt redusert livskvalitet eller en partner som begynner å bli frustrert. Likevel blir ikke alle menn tilfreds med effekten av disse pillene, og mange opplever også uønskede bivirkninger. På lengre sikt vil derfor en endring i kosthold og aktivitetsnivå kunne gi bedre effekt enn Viagra. I tillegg vil det virke forebyggende på mange andre livsstilssykdommer. Det krever større innsats enn å bare ta en pille hver dag, men både penis og kropp vil takke deg senere for dette valget.


Menn spiser for lite grønt

Befolkningens kosthold kan bli bedre. I praksis vil det å følge de norske kostrådene kunne føre til en bedre ereksjon. Disse rådene er basert på en grundig systematisk kunnskapsoppsummering av internasjonal forskning. Kostholdsundersøkelser som Norkost 3 viser at 85 prosent av menn ikke spiser den anbefalte mengden grønnsaker på 250 gram per dag. Anbefalingen for frukt og bær er også på 250 gram per dag, og her er det 66 prosent som ikke spiser nok. I tillegg har studier vist at både krydderet safran og pistasjnøtter kan forebygge erektil dysfunksjon.


Når mat blir Viagra

Det er helheten i kostholdet som er det viktigste, men et sted må man begynne. Å spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag er noe av det lureste du kan gjøre. I tillegg kan det være fornuftig å snike inn litt safrankrydder i matlagingen og spise pistasjnøtter regelmessig. Dette vil ikke bare gi deg store helsemessige gevinster, men vil også kunne bidra til at ereksjonen kommer tilbake igjen.
 

Thomas Kvitvang Reinan studerer klinisk ernæring ved UiO. Som eneste gutt i sitt kull har han det veldig fint.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Mer fra Portalen

OBJEKTIV: – But maybe bookshops aren’t thinking of new ways engage their audience.

ARGUMENT: Avicii skapte moderne festmusikk, men hva er et musikalsk geni?

MONTAGES: En planløs vandring gjennom filmen L’avventura.

ARGUMENT: Hvorfor er niqab uønsket i undervisningssituasjoner?

MONTAGES: Forbudt kjærlighet på tvers av kulturer eller fiendelinjer.