Annonse
09:39 - 07. april 2018

TORBJØRN RØDLAND

OBJEKTIV: Torbjørn Rødland. Post-fakta, sier du?

Torbjørn Rødland, «I Am Linkola», 2007. Fra utstillingen «Torbjørn Rødland: The Touch That Made You». Foto: Andrea Rossetti, Fondazione Prada Osservatorio, Milano. Courtesy Fondazione Prada
Annonse

Fotostudio
Five artists, five days, five colours and five hours for the fifth issue of the Plantation journal.  

Charlotte Cotton on her brand new book Photography is magic 
The interesting stuff always comes from the artist, not the institutions.

New forms of life: the physicality and poetics of pictures 
A conversation between Sara R.Yazdani and Susanne M.Winterling
 

Denne artikkelen er hentet fra en av samarbeidspartnerne i Morgenbladets tidsskriftportal. Se mer fra norske tidsskrift i PORTALEN

Torbjørn Rødland. Post-fakta, sier du? Opererer vi med en slik dikotomi blir spørsmålet fort om vi heier på et comeback for hegemoniet til korporativ presse. Når fantes det en Sannhet som ikke ekskluderte en minoritet?

 

Det er usedvanlig kaotisk. Instutisjoner mister verdighet og grupperinger splittes. Men kunstnere må ikke konkurrere med forenklede meldinger eller imitere unyansert ‘visuell politikk’ i ønsket om å konfigurere en ny verden. En mere langsiktig utfordring, som mange vil legge til side i en kaotisk periode, er kampen for økt kompleksitet.

 

Kompleksitet anerkjenner begrensningene i kjente språk. Kompleksitet bærer en historisk arv men er ikke redd for abstraksjon. Kompleksitet kan være å observere og å lytte, også til stumme ting eller til stemmer som er uenige med deg.

 

Å subjektivisere verden er ikke nødvendigvis å lukke, splintre eller okkupere. Å subjektivisere kan innebære en offensiv, skarp forestillingsevne — en harpun av poesi. Et poetisk bilde forsøker gjerne å snakke på vegne av ting vi har sett eller følt, men som vi ikke fullt ut kjenner — steiner, drømmer, kriger, våre aldrende kropper. 

 

Vi kan dissekere til alt er stykket opp. Vi kan speile og skrelle bort lag av overflater-som-virkeligheter, men i behovet for å kjenne helheter og innsider vil poesien unnslippe oss mens den inspirerer fra dypet av evig akkumulerende vegger og feeds.

Fra utstillingen «Torbjørn Rødland: The Touch That Made You». Foto: Andrea Rossetti, Fondazione Prada Osservatorio, Milano. Courtesy Fondazione Prada

 

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Mer fra Portalen

PROSA: Romansuksessen om krigsseilerne har flere forløpere i Jon Michelets sakprosa.

PROSA: Hvordan lykkes med å skrive bok om noe man verken forstår eller tror på.

FOLKEMUSIKK: Hvordan bevare runddansmusikken som egen sjanger.

NORSK FILOSOFISK TIDSSKRIFT: Hos Moderata Fontes er det kvinnene som definerer verden.

Markens grøde ein spesiell posisjon hos norske boklesarar.