Portal

Arkitekturen og brukerne

KOTE: Skaper vi bedre byer og tettsteder ved å lytte til dem som skal bo og leve i dem? Eller er brukerinnsikt mer en tvangstrøye for arkitekter og samfunnsutviklere? Det pågående prosjektet «Folketråkk» tar for seg et stort behov for nye metoder og prosesser for medvirkning i fysisk planlegging.

«Jeg liker meg godt i nabolaget mitt. Det er en strikkecafé i nærheten, det er fine turmuligheter og kort vei med t-banen inn til byen. Her har jeg vokst opp - her har jeg røtter.» Dette fortalte Tiril (65) meg da jeg intervjuet henne i forbindelse med prosjektet Folketråkk i fjor høst. Min oppgave var å finne ut hvordan vi best kan inkludere mannen i gatas mening når vi bygger byer og tettsteder.

Dårlig smak. Som sosiolog og design researcher har jeg opp gjennom årene samarbeidet med en hel rekke arkitekter.  Derfor vet jeg at ordet "medvirkning" ofte gir en dårlig smak i munnen. Men hvorfor er det sånn? Er det fordi det oppfattes som en prosess der mennesker blir spurt om sine innspill bare for å huke av et krav om medvirkning i plan-og bygningsloven? Blir mannen i gatas mening en trussel mot arkitekters egen frihet? En slags tvangstrøye der kreativiteten blir utfordret – til det negative – og hvor brukerne ytrer urealistiske ønsker og behov?

Etter min erfaring er svaret ja. Må det være slik? Nei! Problemet er: Det finnes ikke gode verktøyer for medvirkning i dag. Folketråkk er et forsøk på å imøtekomme noen av de utfordringen man ser. Hvis verktøyet blir en suksess, kan man endelig snakke om reell medvirkning og det i stor skala – til glede for både bygger og beboer.

Folketråkk - for folk, med folk. Men hva er egentlig Folketråkk? Folketråkk skal være et digitalt medvirkningsverktøy, som er ment å styrke involveringen av befolkningen i planleggingen av byer og tettsteder i hele Norge.  Verktøyet skal være inkluderende og brukervennlig, og det er ment å imøtekomme noen av de utfordringene man ser rundt reell brukermedvirkning i dag. Folketråkk utvikles av Doga og skal bli et digitalt medvirkningsverktøy som skal rulles ut i kommuner over hele landet. Potensialet er enormt og ambisjonsnivået er høyt.

Folketråkks retning. Da Doga bestemte seg for å utvikle et medvirkningsverktøy besluttet de å gå grundig tilverks nettopp fordi de vet hvor komplekst og krevende det kan være å få til reell medvirkning. Mitt brukeranalyse- og rådgivningsfirma heter Prologue AS, og ble engasjert for å gjøre kvalitative studier på ulike brukergrupper og ekspertgrupper. Målet var å anbefale en retning med tanke på innhold og funksjonalitet i forhold til det nye verktøyet. Comte Bureau AS var med som underleverandør og sparringspartner. Resultatet ble en rekke anbefalinger for hvordan verktøyet bør utvikles og hva innholdet bør være - altså hva ønsker man innsikt i.

Inkluderende og eksplorativ. Medvirkningsprosesser bør ses på som en stor mulighet for å skape bedre steder for folk og med folk. Det å jobbe tett på egen by eller eget tettsted gir store muligheter i arbeidet innad i kommunene. Det er innbyggerne selv som er ekspert på sitt nabolag.

Folketråkk-verktøyet må derfor både nå brukerne som skal benytte verktøyet for å dele av sin kunnskap, sine interesser og tanker, og det må nå dem som mottar informasjonen og kan foredle den riktig og godt.

Overordnet bør Folketråkk-verktøyet derfor fange noe om hvordan folk bruker byen eller tettstedet, og hvordan de vurderer ulike aspekter av stedet. I tillegg er det viktig at verktøyet også tilrettelegger for at brukerne kan si noe om hvorfor de vurderer ulike aspekter av byen, tettstedet, bydelen eller nabolaget slik de gjør. Hovedregelen og hva man bør måle er: Hva folk gjør, hvordan de vurderer det – og hvorfor de vurderer ting som de gjør.

Hvilke jobb gjorde vi? Vår oppgave var å gjøre intervjuer og skaffe innsikt i hva vanlige folk, arkitekter, stat, kommune, fagfolk og forskere ønsket av et slikt verktøy som Folketråkk. Innsiktsfasen i prosjektet hadde to deler, dybdeintervjuer og fokusgruppeintervjuer. Dybdeintervjuene hadde god spredning når det gjaldt kjønn, alder, kulturell bakgrunn og livsstil, psykiske og fysiske utfordringer. Med andre ord var studiet svært inkluderende, sammensatt av grupper med ulike fysiske og emosjonelle behov. Fokuset var å finne hva som skal til for at man opplever livskvalitet i sitt nabolag. Gjennom fokusgruppeintervjuene diskuterte eksperter medvirkning fra deres perspektiv. Dette gav en annen type data, som var utfyllende i forhold til brukergruppene.

Livskvalitet på steder. Hva er nærmiljøets kvaliteter og utfordringer? Hvordan kan steder bygge opp under folk sin livsstil? Hvordan oppleves det å bevege seg ulike steder? Hva skal til for at man opplever tilhørighet et sted? Og hva er en god møteplass? Dette er spørsmål vi diskuterte, gjennom åpne samtaler. Disse ble ledet av en nøye forberedt intervjuguide. Historiene som ble fortalt var fylt med kjærlighet, redsel, humor, frustrasjon, engasjement, sorg, undring og fremtidshåp. Folk sine bydeler, tettsteder og byer engasjerer. De er midtpunktet i livet deres. Historiene gav mye mer «kjøtt på bena» enn en kvantitativ studie ville gjort, som ofte sier lite om «hvordan» og «hvorfor».

I fokusgruppeintervjuene var både kommune og stat representert, samt aktører fra forskning og fagmiljø. Det gav spennende diskusjoner og mye god innsikt å bygge videre på. Temaene var mer konkret på medvirkning og hvilke erfaringer aktørene hadde gjort seg eller tanker de hadde rundt utfordringer og muligheter på tema. Hva innholdet i medvirkningsverktøyet bør være for å ‘’måle’’ livskvalitet på steder ble også gitt et stort fokus. Og i tillegg fokuserte vi mye på kommuner som mottaker av informasjon og hva som skal til for at de transformerer dataene til gode beslutninger som kommer brukerne i byer og på tettsteder tilgode.

De som jobber med planprosesser. Kommunene og personer som er involvert i plan- og bygningsprosesser er viktige målgrupper for Folketråkk-prosjektet. Det er selvfølgelig fordi det er dem som skal benytte innsikten fra verktøyet inn i sitt arbeid, både direkte i beslutnings- og utformingsprosesser og indirekte via politikere. Det er viktig at disse gruppene forstår verdien av innsikten og at de enkelt kan ta dataene inn i sine oppgaver for å legge tilrette for en mer brukerorientert stedsutvikling.

Det er viktig at medvirkningsprosesser generelt er godt forankret i kommunene, og at kommunene har eierskap til prosessene og forstår verdien av det, slik at dette ikke blir en tvangstrøye. Jeg tror Folketråkk kan hjelpe stat og kommune til å bedre ha det overordnede ansvaret for medvirkning, når nye steder skal utvikles.

Hvordan nå folk der ute? Prosjektet Folketråkk er fremdeles i spedbarnsfasen, og vi har mange hindre vi må over. En av utfordringene er rekruttering av ulike brukergrupper i befolkningen. Ønsket er å nå så mange som mulig på tvers av alder, kulturell bakgrunn og fysiske og psykiske utfordringer. Om man får dette til beror på hvor tilgjengelig og engasjerende verktøyet blir. Det er viktig at andre enn «den sure naboen» deltar i medvirkningen. Vi må lytte til bredden for å få reell medvirkning.

Stort behov. I løpet av de seks månedene jeg har vært involvert i Folketråkk-prosjektet har jeg sett at det er et stort behov for solide medvirkningsverktøy. Folketråkk er et demokratisk og inkluderende verktøy, og det vil gi utbyggere, stat og kommune en klar pekepinn med tanke på hva folk flest trenger. Mann/kvinne i gata. De som bruker byen.

Gode tettsteder og byrom utvikles når man hører på brukeren og tar utgangspunkt i reelle behov heller enn løse antakelser. Man trenger et verktøy som tar inn over seg kompleksiteten i brukergrupper og hvordan man kan kartlegge aspekter knyttet til livskvalitet og steder. Folketråkk kan gjøre det mulig for alle å komme med sin mening. Enten de er på eldresenteret, på skolen, i parken eller hjemme i sofakroken. Der ligger mye av suksessen! Stay tuned!

Mer fra Portal