Annonse
14:55 - 28. desember 2015

Hoppsportens ABC

Olympiastadion: I et spesialnummer om den tysk-østerrikske hoppuka utforsker Olympiastadion hoppsportens poetiske potensiale. Endre Ruset gir oss en innføring i hoppingens galskap og råskap.

Janne Ahonen. The man with the mask. Foto: Popperfoto/Getty Images
Annonse

Olympiastadion

Artikkelen er hentet fra Olympiastadion, en av samarbeidspartnerne i Morgenbladets tidsskriftportal. Se mer fra over 30 norske tidsskrift iPORTALEN. 

Olympiastadion er et litterært nettidsskrift om sport. Oppdateres ukentlig med nyskrevne artikler, essays, intervjuer, prosa og poesi om all slags sport.  

A – ARNE SCHEIE

Det eneste som slår boksesportens ring announcer Michael Buffers legendariske og vilt energiske sportsintroduksjon «LEET’S GET READY TO RRRUMBLE!!» – er Arne Scheies faste åpningslinjer til det direktesendte nyttårshopprennet (slik vi har lært han å kjenne, fra 1971 til 2014). «Det er — en stor glede for oss — å ønske alle hjemme i Norge — et riktig godt nyttår – fra Garmisch — Partenkirchen.» Scheie er noe mer omstendelig og definitivt mer avdempet enn Buffer, men kanskje derfor enda mer kraftfull. Det er hoppsportens røst som kaller; tilsynelatende rolig på overflaten. Men bak stemmen lurer kraftige emosjonelle understrømmer. Kl. 14.00 første nyttårsdag sitter Scheie parat i kommentatorbua i Tyskland, som en sirene i moderne tid; klar til å lokke oss ned i dypet av selve hoppsporten.

 

Første nyttårsdag sitter Scheie parat i kommentatorbua i Tyskland, som en sirene i moderne tid; klar til å lokke oss ned i dypet av selve hoppsporten.

B – BELIGGENHET

Svenskene presterte å bygge Falunbakken på toppen av ei vindkneik. Finnene gjorde det samme i Lahti. Japanerne fikk norsk hjelp da de bygde Okurayama midt i en kraftig konstant gjennomtrekk. Holmenkollen står i vind og tåke – plassert magisk, men upraktisk over Tigerstaden. Før ombyggingen i 1992 hoppet man med livet som innsats i monstrøse Harrachov. Hopperne kom på det høyeste ut av hoppkanten tolv meter over kulen. Der blåste de tidvis rundt i lufta, og demonstrerte et av Tarjei Vesaas’ mest kjente dikt som kroppskunst: «Som lauv/er du og eg./Fort skjelvande,/og fort borte…»

 

C – CONTINENTAL CUP

Som lauv/er du og eg./Fort skjelvande,/og fort borte …

Hoppsportens skjærsild. Kontinentalcupen er der aspirerende topphoppere ankommer for å ta steget videre opp i verdenseliten, der hopplegender med negativ formkurve og karrieren på hell havner på vei ned og ut av sporten. Bardal vant kontinentalcupen to ganger på 00-tallet før han overraskende tok steget opp blant legendene med verdensmesterskap og verdenscup sammenlagt. Andreas Stjernen er hittil siste norske kontinentalcupvinner.

 

D –  DARTH VADER AKA LASSE OTTESEN

Da Janne Ahonen var i Japan midt på nittitallet kjøpte han på innfall flere stilige ansiktsmasker i en sportsbutikk, og begynte å ta dem i bruk når han hoppet. Ifølge Ahonen hadde hoppmaskene ingen funksjon utover å skjule fjeset til den sky finske utøveren, men maskemoten spredde seg som ild i tørt gress og ble tatt i bruk av brorparten av hopperne, derav vår egen Lasse Ottesen. Iført en glinsende kølsvart maske satte Ottesen verdensrekord i Planica i 1997, mistenkelig lik Star Wars-universets mørke fyrste. Onde rykter vil ha det til at det var Darth Vader og ikke Lasse Ottesen som hoppet 212 meter i Planica den dagen.

 

E – EFFEKT

Med så mange finjusterte kroppsmekanismer å holde styr på, er det kanskje ikke rart at hoppere snakker et enkelt språk når de intervjues før, under og etter konkurransen.

Effekten av satsøyeblikket er den mest sentrale fasen i et skihopp, ettersom den avgjør de innledende forholdene (hastighet, vinkelmoment og posisjon) i den påfølgende flyvefasen. Selve poenget ved en suksessfull takeoff er å skaffe seg vertikal hastighet og samtidig bevare eller til og med øke kraften i det horisontale utspennet. Satsen i skihopp utføres i løpet av et kort øyeblikk som varierer mellom 25 til 35 hundredeler og dekker omkring 6 -7-5(?) meter på hoppkanten. De første satsbevegelsene initieres i løpet av overgangsfasen fra enden av ovarennskurven til den flate delen av hoppkanten. Denne fasen krever god timing og koordinasjon pga. det plutselige frafallet av sentrifugalkraft ved slutten av ovarennskurven (ca. 6.5 meter før satspunktet). Og dette er bare en liten del av skihoppets mange og tekniske faser. Med så mange finjusterte kroppsmekanismer å holde styr på, er det kanskje ikke rart at hoppere snakker et enkelt språk når de intervjues før, under og etter konkurransen.

 

Livet er den beste tiden i et menneskes liv.

F – FINSK FILOSOFI

«Livet er den beste tiden i et menneskes liv.»

«Som barn fikk jeg alt jeg ønsket meg med unntak av en større spade. Jeg trodde man fikk større snøhauger med en større spade.»

«Morgendagen er alltid fremtiden»

Tre frittstående utdrag fra Matti Nykänens bok med refleksjoner rundt livet, titulert «Elämä on laiffii», på norsk; «Livet er livet».

 

Les resten av Skisportens ABC og to omganger med hoppdikt i Den tysk-østerrikske poesiuka, Olympiastadions spesialnummer. Med bidrag av Erlend O. Nødtvedt, Håvard Rem, Tom Ingar Eliassen, Mette Karlsvik, Tom Stalsberg, Arne Ruset, Niillas Holmberg, Knut Ødegård og Endre Ruset

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Mer fra Portalen

PROSA: Romansuksessen om krigsseilerne har flere forløpere i Jon Michelets sakprosa.

PROSA: Hvordan lykkes med å skrive bok om noe man verken forstår eller tror på.

FOLKEMUSIKK: Hvordan bevare runddansmusikken som egen sjanger.

NORSK FILOSOFISK TIDSSKRIFT: Hos Moderata Fontes er det kvinnene som definerer verden.

Markens grøde ein spesiell posisjon hos norske boklesarar.