Annonse

Annonse

00:00 - 22. desember 2017

Elin Ørjasæter om betalingsløsninger på nett

De færreste gidder å abonnere på grunn av én artikkel, skriver Elin Ørjasæter.

Har du også møtt en betalingsmur når du ønsker å lese en sak vennene dine deler på Facebook? Da snur du igjen, de færreste gidder å abonnere på grunn av én artikkel. For fem år siden foreslo mediekommentator Sven Egil Omdal at avisene skulle gå sammen om et slags Spotify for lesing. Dermed kunne alle lese fritt de lenkene som ble delt på sosiale medier, enten artikkelen stammet fra Altaposten, Nordlys eller Dagens Næringsliv. Forslaget var mer enn betimelig, det var på overtid. Han ble likevel ikke hørt.

For å få lest den utmerkede artikkelen av Omdal fra 2012, «Evig eies ingenting», måtte jeg abonnere på Stavanger Aftenblad. Først abonnere, så si det opp dagen etter, fullstendig idiotisk bruk av tid.

Den logiske følgen av internett er at det tradisjonelle avisproduktet blir oppløst i sine enkelte bestanddeler. Aftenposten er ikke Aftenposten slik vi opplevde produktet på 80-tallet, men en rekke ulike temaer og skribenter som flagrer rundt på sosiale medier hver for seg. Vi vil lese mer etter tema og person, altså hvilken tillit vi har til skribenten, enn etter redaksjon. Men avishusene pumper likevel ensidig abonnementsløsninger. Det er en gammel forretningsmodell overført til nett. For tiden går det bra, synes de.

HER !

Annonse

Mer fra Påfyll