Aktuelt

Opp­over mot strøm­men

En uke som denne er det på sin plass å gratulere våre lesere og medarbeidere, og å takke for året som har gått. Veksten fortsetter, i en raskere takt enn vi har forutsatt. Morgenbladet har på ett år rekruttert ti tusen nye kritiske og entusiastiske lesere. Opplaget økte med 19 prosent, 3015 eksemplarer, og avisen har nå et godkjent opplag på 18 735 eksemplarer.

Veksten er resultatet av knappe ressurser, hardt arbeid i redaksjonen, og et tydelig uttrykk for at mange lesere i Norge ønsker seg en ukeavis som gir plass for kommentar og kritikk, bakgrunnsanalyse og sjangeroverskridende reportasje. Det er nå dobbelt så mange med høyere utdannelse som for 20 år siden, og vi tror derfor det er mulig å fortsette en jevn opplagsvekst de neste årene ved å være en brobygger mellom journalistikken og akademia. Særlige forhåpninger knytter vi til det faktum at Morgenbladet har noen av landets yngste lesere, faktisk er halvparten av våre lesere under 40 år. Hele 80 prosent av leserne har også universitets- eller høyskoleutdannelse.

Hvert eneste år siden 2004 har to aviser kjempet om å være opplagsvinner i Norge: Morgenbladet og Dagens Næringsliv, og vi må ta av oss hatten for DN i år som i fjor. Begge aviser satser på profilerte spaltister. Og DNs kvalitet er uovertruffen på næringslivsjournalistikk og gravejournalistikk. Men Morgenbladet og DN graver på litt ulike steder. DN graver – prisverdig nok – i dritten, for å avsløre en skurk i dress. Morgenbladet vil også grave etter gull, etter kunnskap og kunst som gir livet en glans av noe mer enn materialisme.

Både DN og det nåværende Morgenbladet er barn av 1990-tallet. DN profilerer seg fortsatt som talerør for markedsliberalismen. Forskjellen mellom oss er blitt tydeligere etter at DN lanserte sitt nye trend- og forbruksmagasin D2. Her appelleres det uhemmet til forbrukeren i oss, til livets ytterside, dets uutholdelige letthet. Bladet er ekstremt forførerisk, lekkert estetisk – og etterlater lite annet enn en innvendig tomhet. For å sette det på spissen: Her er meningen med livet å tjene penger, for å kunne bruke dem på ting som gir oss identitet og stil.

Vi kan ikke fornekte forbrukeren i oss, men lykken koster ikke alltid penger. Morgenbladet vil snarere henvende oss til borgeren og – unnskyld uttrykket – åndsmennesket i oss, altså de delene av livet som handler om rettferdighet og politikk, kunnskap, kunst – og eksistens. Vi tror det går an å være en arena for meningsutveksling mellom disse områdene.

Morgenbladet er en av Norges eldste aviser. Vi skiller oss ut i avisfloraen ved at vi ikke har satset på kjappe nyheter og underholdning på nettet. Morgenbladet satser på papiret, og på lesere som har lyst til å lese. Vi står i et avhengighetsforhold til leserne våre, for vi mottar langt det meste av våre inntekter fra dem som faktisk kjøper avisen, ikke fra annonsørene. Mens en avis som Aftenposten har 70 prosent av sine inntekter fra annonser, er Morgenbladets annonseinntekter mindre enn ti prosent.

Med andre ord: Vi står og faller med våre lesere, og vi vil benytte anledningen til å takke for tilliten, og forsikre om at målet er å publisere bedre, mer troverdige, velskrevne og vesentlige artikler i året som kommer.

AvdH

Mer fra Aktuelt